• Weboodi
  • Owa
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Väitökset 2006
 

Väitös: NLP työrukkaseksi kouluihin

31.5.2006

Kasvatustieteen maisteri Salme Sahin väitöstutkimuksen mukaan ns. NLP-menetelmällä voidaan synnyttää pitkään mielessä säilyviä mielikuvia, joiden avulla on mahdollista vaikuttaa mm. nuorten käsityksiin tupakoinnista.

 

Kasvatustieteen maisteri Salme Sahin väitöstutkimuksessa Neuro Linguistic Program oppimisen ja opettamisen menetelmänä tarkastellaan aisteja ja sitä kuinka aisti-informaatiolle annetaan merkityksiä kielen avulla. Koulutyössä Neuro Linguistic Program (NLP) tarkoittaa mielen kielellistä ohjaamista. Kuvassa Salme Sahi keskellä, oikealla dekaani Kaarina Määttä ja vasemmalla vastaväittäjä Soila Judén-Tupakka.  

Sahin tutkimuksessa huomio kohdistuu erityisesti nuoren aika- ja tilapolkuihin, kielen merkitykseen, nuoren sosiaalisen pääoman kehittymiseen sekä NLP-koulutukseen kasvattajana ja opettajana.

Salme Sahin tutkimuksen empiirisessä osassa kuusamolaisille nuorille annettiin ennaltaehkäisevää tupakkavalistusta NLP-menetelmällä kouluterveydenhuollon järjestämissä tilaisuuksissa. NLP-menetelmällä toteutetusta tupakkavalistuksesta jäi oppilaille selkeitä muistikuvia, jotka säilyivät oppilaiden mielessä useita vuosia.

– Tässä tutkimuksessa kohteena oli ennaltaehkäisevä tupakkavalistus, mutta tutkimuksen tulosten mukaan NLP sopii työrukkaseksi kouluihin myös laajemmin, Sahi sanoo.   

Sahin mukaan NLP-menetelmä oppimistilanteissa lisää valinnan mahdollisuuksia sekä oppilaille että opettajille. NLP-koulutus ei perustu yksistään järkeen ja tietoon, vaan siinä ovat vahvasti mukana myös aistikokemukset ja yksittäisen oppilaan kohtaaminen.

– NLP-koulutuksessa opettaja ei jaa yksistään tietoa, vaan oppilas ratkaisee itse omien aistikokemustensa pohjalta, miten hänen ajatusmaailmansa muuttuu. Tällöin lopputulos on oppilaan itsensä muotoilema, eikä oppijan ulkopuolella syntynyt, Salme Sahi korostaa.

NLP-menetelmää voidaankin kutsua Sahin mukaan kommunikoinnin, muutoksen ja itsensä kehittämisen malliksi.

Lapin yliopisto aloitti tohtorikoulutuksen Kuusamossa 2005. Salme Sahi on ensimmäinen jatko-opiskelija, joka väittelee Kuusamon tohtorikoulusta. Jatko-opiskelijoita koulussa on 16.

Tietoja väitöstilaisuudesta:
Kasvatustieteen maisteri Salme Sahin väitöskirja Neuro Linguistic Program oppimisen ja opettamisen menetelmänä tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina 2.6.2006 klo 12.00, Fellman-sali, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii kasvatustieteen tohtori,   yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori Soila Judén-Tupakka Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Kaarina Määttä Lapin yliopistosta.

Taustatietoja väittelijästä:
Salme Sahi on hoitanut 25 vuotta omia lapsia, joita hänellä on 12. Opintoja hän on tehnyt lasten ja kodinhoidon ohella. Opintoviikkoja hänelle on kertynyt kaikkiaan yli 500. Kasvatustieteen maisterin tutkinnon hän suoritti Lapin yliopistossa vuonna 2000. Sahi on toiminut Kuusamon kaupungissa yläkoulun opettajana yli viisi vuotta.

Lisätietoja:
Salme Sahi
040 865 9826

LaY/Viestintä/Olli Tiuraniemi

 

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK