Saamen kieli on keskeisessä asemassa saamenkielisen kielipesän arjessa. Kielipesän toiminta perustuu uhanalaisen saamen kielen elvyttämiseen ja kielen omaksumisen tukeminen näkyy kielipesän kaikissa toimissa. Saamen kieltä omaksutaan saamelaisesta kulttuurista käsin ja kielipesän arki rytmittyy luonnon vuotuiskierron mukaan. KM Rauni Äärelän väitöskirja tarkastelee saamenkielisen kielipesän toiminnan toteuttamista saamelaisessa varhaiskasvatuksessa.
Saamenkielinen
kielipesä on alle kouluikäisille lapsille tarkoitettu hoitopaikka, jossa saamen
kieltä omaksutaan kielikylpymenetelmällä arjen toimintojen kautta. Tutkimuksen
tulokset osoittivat, että saamenkielisellä kielipesällä on oma, ainutlaatuinen
toimintamalli, joka perustuu saamen kielen elvyttämiseen, saamelaisen
varhaiskasvatuksen kulttuurisiin arvoihin ja luonnon vuotuiskiertoon.
Rauni
Äärelän kasvatustieteen väitöskirja on ensimmäinen saamenkielistä kielipesätoimintaa
kuvaava väitöstutkimus. Pioneerityönä se antaa ensisijaista tietoa
saamenkielisen kielipesän toiminnasta ja kielikylpymenetelmän käytöstä saamen
kielen elvyttämisessä varhaiskasvatuksessa.
—Vaikka
kielipesätoimintaa on toteutettu eri muodoissa jo lähes kolme vuosikymmentä, se
taistelee edelleen olemassaolostaan. Kaikki saamen kielet ovat uhanalaisia ja
vaarassa kadota. Saamen kielen elvyttämiseksi tarvitaan pikaisia toimenpiteitä,
Äärelä toteaa.
Tutkimus
osoittaa, kuinka kielipesä tarjoaa merkityksellisen ja virikkeisen
oppimisympäristön saamen kielen ja kulttuurin elpymiseksi ja kuinka
monipuolisia ratkaisuja kielipesäohjaajat ovat luoneet saamen kielen
elvyttämiseksi. Kielipesän arkea tarkasteltiin ensisijaisten ja toissijaisten
toimintojen kautta. Ensisijaiset
toiminnot olivat välttämättömiä, jokapäiväiseen lasten päivähoitoon kuuluvia
toimia, kuten kielen tukeminen päivittäisissä tilanteissa (mm. hoitoon tuonti
ja haku, pukeutumiset, siistiminen), ruokailu, päiväunet ja ulkoilu.
—Näiden
perushoivaan kuuluvien toimien kautta kielipesäohjaajat tukivat lasten kielen
omaksumista esimerkiksi laulamalla, loruilemalla ja leikittämällä saamen
kielellä. Leikit ja lorut innostivat lapsia kohteena olevan toiminnan toteuttamiseen,
Äärelä kertoo.
Kielipesän arki sosiokulttuurisena
kasvualustana
Tutkimustulosten
mukaan kielipesän arjen toissijaiset toiminnot ilmensivät saamenkielisen
kielipesän ainutlaatuista saamelaiseen varhaiskasvatukseen pohjautuvaa
toimintaa. Teematyöskentelyä toteutettiin saamelaisesta kulttuurista käsin,
jolloin kielipesässä esimerkiksi kerättiin pajun parkkia sisnatöitä varten.
—Aamupiiri
on tärkeä, päivittäin toistuva kielen omaksumisen hetki, jolloin painotetaan
saamen kielen käyttöä. Kielitaitoa kehittävät leikit ja pelit olivat lasten
arjen toimintaa, jolloin leikittiin kielipesän pihassa joikuhippaa tai
leikittiin barbeilla, jotka lapinpuvuissaan puhuivat vain saamea.
Saamenkieliset sadut rikastuttivat kieltä, mutta myös toimivat saamelaisen kasvatuksen
mukaisena kasvatusmenetelmänä, Äärelä toteaa.
Äärelän
mukaan kokonaisuudessaan kielipesän arki näyttäytyi sosiokulttuurisena
kasvualustana, jossa lapset kasvatettiin osaksi saamelaista kulttuuria ja
kieliyhteisöä.
Väitöskirjassa
esitellään malli kielipesäpedagogiikasta tutkimustulosten pohjalta. Kielipesäpedagogiikan
malli on kuvattu komsiopallon (pohj.saam. šiella) muodossa, jossa komsiopallo
kuvaa kielipesäpedagogiikkaa ja komsiopallon laukkaset kielipesäpedagogiikan
perusperiaatteita eli toimintoja, joiden avulla kieltä omaksutaan kielipesässä.
Komsiopallon, eli kielipesäpedagogiikan, taustan muodostavat saamen päävärit,
jotka korostavat kielipesäpedagogiikan saamelaista ja kielen omaksumisen
viitekehystä: saamen kielen elvytystä, saamelaiskulttuuria, saamelaiskasvatusta
ja kielen omaksumista. Kielipesäpedagogiikan mallia voidaan hyödyntää
kielipesätoiminnan suunnittelussa ja edelleen toiminnan kehittämisessä.
Toiminnan kehittämisestä
Tutkimuksessa
selvitettiin myös kielipesäohjaajien näkemyksiä kielipesätoiminnan
kehittämiseksi. Tulokset osoittavat, että saamenkielisen kielipesän toiminta
tapahtuu marginaalissa, josta siirtyminen vakiintuneeseen toimintamuotoon
edellyttää toiminnan kehittämistä.
—Kielipesäohjaajat
pyrkivät edistämään ja uudistamaan toimintaa siitäkin huolimatta, että toiminnan
toteuttamiseen liittyy epävarmuus jatkuvuudesta ja resursseista, Äärelä kertoo.
Äärelä tuo
tutkimuksessaan esille, että kielipesäohjaajat toteuttivat kielipesän
käytäntöjä omaan asiantuntemukseensa ja vahvaan kokemuspohjaansa nojautuen. Ohjaajien
mukaan kielipesän kehittäminen edellyttää ainakin yhtenäisten kielipesän
toimintaa koskevien suunnitelmien luomista, saamelaiskulttuurin mukaisia tiloja
sekä oppimateriaalin tuottamista ja vahvempaa verkostoituminen ympäröivän
yhteisön ja muiden kielipesätoimijoiden kanssa.
Tutkimus
rakentaa perusteita kielipesätoiminnan vakiinnuttamiseksi ja on osoitus sen
ensiarvoisesta ja kauaskantoisesta merkityksestä saamen kielen elpymiseksi.
Tietoja
väitöstilaisuudesta
KM Rauni Äärelän väitös "Dat ii leat dušše dat
giella.” ["Se ei ole vain se kieli"] Tapaustutkimus
saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa
tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina
2.12.2016 klo 12 alkaen luentosalissa 2. Vastaväittäjänä toimii dosentti Tove
Skutnabb-Kangas, Åbo Akademi ja kustoksena professori Kaarina Määttä, Lapin
yliopisto.
Väitöksen jälkeen on kahvitarjoilu Ravintola Petronellassa. Tervetuloa.
Tietoja väittelijästä
KM Rauni Äärelä (synt. 1982) on
luokanopettaja ja saamen kielen opettaja Sompion koululla, Sodankylässä. Hän on ollut aktiivisesti mukana
saamelaisyhdistystoiminnassa Rovaniemellä ja Vuotsossa. Saamelaiskäräjien Sodankylän edustajana hän
oli kaksi aiempaa käräjäkautta, jolloin hän toimi muun muassa Saamelaiskäräjien
koulutus- ja oppimateriaalilautakunnan varapuheenjohtajana sekä Saamelaisten
koulutusasian yhteiselimen jäsenenä. Lisäksi hän on ollut mukana perustamassa pohjoissaamenkielistä
kielipesää Rovaniemelle ja Sodankylän kirkonkylään.
Lisätietoja
Rauni Äärelä
rauni.aarela(at)gmail.com
Väitöskirjojen myynti mm. verkkokauppa
Juvenes. Tiedustelut ja lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapin
yliopistokustannuksesta, p. 040 821 4242, julkaisu (at) ulapland.fi.
Julkaisutiedot
Rauni
Äärelä: "Dat ii leat dušše dat giella.” ["Se ei ole vain se kieli"] Tapaustutkimus saamenkielisestä kielipesästä saamelaisessa varhaiskasvatuksessa. Acta Universitatis Lapponiensis
335. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi. 2016. ISBN 978-952-484-928-9. ISNN
0788-7604. Verkkoversio (pdf): Acta electronica Universitatis Lapponiensis. 203. ISBN 978-952-484-929-6. ISNN
1796-6310.
LaY/Viestintä/J-EK