• Weboodi
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
Väitökset 2014
 

Väitös: Tiedostamattoman voi ymmärtää vain itse kokemalla

17.10.2014

Tiedostamatonta mielen osaa on tutkittu paljon eri lähestymistavoilla. Teoriat eivät kuitenkaan yksikseen riitä sen tutkimiseen vaan tiedostamaton on subjektiivisesti koettava, ilmenee TaM Asta Suttonin väitöstyöstä. Sutton kehitteli tutkimuksessaan taideteoksen tulkintamallin, jonka avulla on mahdollista avata niin Salvador Dalin, Jackson Pollockin kuin hänen omaakin maalaamisen prosessiaan.

Asta Sutton tutki väitöskirjassaan tiedostamatonta mielen osaa luovuuden lähteenä sekä teoriassa että käytännössä. Hän etsi erilaisia keinoja inspiroitua tiedostamattomasta ja herätellä omaa tiedostamatontaan maalaamisen yhteydessä.

Maalatessa on Suttonin mukaan uskallettava rohkean rehellisesti kuunnella tunteita ja oltava valmis kohtaamaan tiedostamattoman varjo- ja valopuolet. Vain siten voi oma tiedostamaton paljastua.

– Rehellisen herkkänä on vajottava syvyyteen ja romahdettava. Kuten lapsi, taiteilijan on maalattava ilman estoja ja moraalia. Rationaalinen ajattelu ei saa häiritä maalaamista, koska silloin ollaan tekemisissä tiedostamattoman kanssa, Sutton korostaa.

Taiteellisessa produktiossa tiedostamattoman mielenosan tutkijasta tulee tutkimuksen kohde ja tiedostamattoman merkitys syvenee. Tietoisen ja tiedostamattoman välillä on Suttonin mukaan vain näkymätön seinä. Sutton muistuttaa, että prosessissa on oltava sinut itsensä kanssa, sillä siinä tasapainoillaan sisäisen minän kanssa.


Tiedostamattoman stimuloiminen maalaamisen prosessissa

Asta Sutton avaa tutkimuksessaan Salvador Dalin ja Jackson Pollockin työskentelytapoja, jotka ovat toisilleen vastakkaiset. Suttonin mukaan tiedostamatonta on mahdollista stimuloida heidän tekniikkaansa perehtymällä. Pollockin abstraktissa taiteessa yhdistyy itämainen filosofia, jossa on osattava hetkessä elämisen taito:

– Maalaamisen aikana keskittyminen on täydellistä. Rationaalinen kontrolli on taka-alalla, ja taiteilijan on luotettava taitoihinsa ilman niitä tietoisesti ajattelematta. Virheitä ei sallita. On maalattava rehellisen avoimesti, jotta tiedostamattomina piilevät ajatukset uskaltautuvat esiin, Sutton kuvailee.

Pollockin tekniikassa intohimoinen, intensiivinen, henkisesti kuluttava ja usein nopeatempoinen maalaaminen vie tekemistä eteenpäin.

Salvador Dalin paranoia-kriittisessä menetelmässä puolestaan yhdistellään tietoisesti järjettömiä kuvia tai esineitä. Paranoiamaiset eli vainoharhaiset ajatukset ja kuvat ovat tiedostamattoman palveluksessa.

– Dali maalaa ilman moraalia ja tabuja niin sanottua unenomaista supertodellisuutta. Kaksiselitteisinä kuvayhdistelminä sekä konkreettisen realistisina että fantasioiden taikavoimaisina kuvina ne stimuloivat katsojan tiedostamatonta, Sutton kertoo.

Dalin paranoia-kriittisessä menetelmässä virheet ovat mahdollisuus, joista tiedostamaton kehittelee uutta. Myös unet ovat Dalin inspiraation lähteenä ja polkuna tiedostamattomaan.

Asta Suttonin omaan taiteenteon ja tiedostamattoman tutkimisen prosessiin maalaamisen yhteydessä voi tutustua taiteilijan verkkosivulla.


Tietoja väitöstilaisuudesta:

Taiteen maisteri Asta Suttonin väitöstutkimus Art and the Unconscious: A Semiotic Case Study of the Painting Process tarkastetaan perjantaina 24. lokakuuta 2014 klo 12.00 Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa, Lapin yliopiston päärakennus, luentosali 2, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi. Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii filosofian tohtori Annika Waenerberg Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Tuija Hautala-Hirvioja Lapin yliopistosta. Tervetuloa!


Taustatietoja väittelijästä:

Asta Sutton (os. Huutonen, s. 1965 Kramfors, Ruotsi) on kirjoittanut ylioppilaaksi vuonna 1984 Jyväskylän Lyseon lukiosta. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta vuonna 1997. Lisäksi hän on opiskellut Lake Headin yliopistossa Thunder Bayssa, Kanadassa lukuvuonna 1993–1994 ja San Diegon yliopistossa Kaliforniassa, Yhdysvalloissa vuosina 2000–2013.

Sutton on työskennellyt kuvataiteilijana ja kuvataideopettajana Oulussa vuosina 1995–1997, Calgaryssa Kanadassa lukuvuonna 2006–2007 ja San Diegossa Yhdysvalloissa vuosina 2008–2012. Lisäksi hän on ollut projektipäällikkönä sekä taideopettajana Del Mar Hills Elementary Schoolin rahastonkeräysprojektissa. Hän on myös ollut pääkuraattorina San Diegossa Finn Fest 2011 -tapahtuman taidenäyttelyissä ja toiminut Del Mar Art Center -gallerian presidenttinä. Parhaillaan hän on gallerian aktiivinen jäsen.


Lisätietoja:

Asta Sutton
P. +1 858 353 9609 (Kalifornia, USA)
astasutton (at) gmail.com

Väitöskirjan lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapin yliopistokustannuksesta, p. 040 821 4242, julkaisu (at) ulapland.fi


Julkaisun tiedot:

Asta Sutton: Art and the Unconscious: A Semiotic Case Study of the Painting Process. Acta Universitatis Lapponiensis 287. Lapin yliopisto: Rovaniemi 2014. ISBN (nid.) 978-952-484-765-0, ISSN 0788-7604. Verkkoversio (pdf): Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 155. ISBN (pdf) 978-952-484-766-7, ISSN (pdf) 1796-6310.


Julkaisun myynti:

Lapin yliopistokustannus (Lapin yliopiston pääkirjasto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi), P. 040 821 4242, julkaisu (at) ulapland,fi, verkkotilaukset: www.ulapland.fi/lup


LaY/Viestintä/RJ
Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK