Jokkmokin saamelaiskoululla Pohjois-Ruotsissa ja Luujärven peruskoululla Luoteis-Venäjällä tehdään ympäristö- ja yhteisötaidetta 18.–24. syyskuuta 2007.
Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan koordinoiman ArctiChildren II - hankkeen työpajoissa pyritään tukemaan saamelaisalueen pienten koulujen oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia kulttuuri-identiteettiä vahvistamalla. Ympäristö- ja yhteisötaiteella pyritään parantamaan mm. koulupihojen viihtyisyyttä. Lisäksi taiteen avulla pyritään rakentamaan oppilaiden kulttuuritaustaa sekä ympäristö- ja luontosuhdetta. Työskentely tapahtuu kuvataidekasvatuksen professori Timo Jokelan johdolla ja kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden ohjaamana
Ympäristötaiteen ja niin sanotun katoavan taiteen parissa työskentely on uusi kokemus koulujen opettajille ja oppilaille. Uuteen työskentelytapaan tutustumisen lisäksi aihepiirien valinnalla ja tehtävänannoilla pyritään löytämään oppilaiden omaa kulttuuri-identiteettiä pohdiskelevia teemoja. Työskentelyviikon päätteeksi koulujen pihoille tai lähiympäristöön syntyy oppilaiden valmistamia ympäristötaideteoksia valituista teemoista.
ArctiChildren II -hankkeen tavoitteena on kehittää koulussa sovellettavia opetusmenetelmiä oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Hankkeen Suomen osuudessa painopisteenä ovat erityistesti taiteen, kokemuksellisuuden ja seikkailun mahdollisuudet oppilaan hyvinvointia tukevassa opetuksessa. Rajat ylittävän yhteistyön parhaat kokemukset hyödynnetään oppimateriaalissa keväällä 2008.
Lisätietoja:
Arto Ahonen 040 839 4209
www.arctichildren.net
LaY/Viestintä/OT