Sisko Ylimartimo
TaT, FT Sisko Yimartimo on Oulun yliopiston dosentti.
Luterilaisten jälleenrakennuskirkkojen alttaritaulut Lapissa
Toisen maailmansodan aikana 1940–44 Lapissa tuhoutuivat Enontekiön, Inarin, Turtolan, Kemijärven, Rovaniemen, Sallan kirkot ja Pellon rukoushuone. Pääosa paloi saksalaisten vetäytyessä Lapista syksyllä 1944, mutta Inarin ja Sallan kirkot tuhoutuivat talvisodan aikana. Edellinen tuhoutui ilmapommituksessa alkuvuodesta 1940 ja jälkimmäisen polttivat omat joukot joulukuussa 1939. Saksalaisten vetäytyminen Norjan puolelle oli tuhoisaa Ruijan kirkoille, joista tuhottiin noin 20 (joissakin lähteissä luku on 27).
Näkökulmani alttaritaideteoksiin on rajautunut niin, että kristillisen aiheen lisäksi taiteilija on liittänyt perinteiseen kristilliseen näkökulmaan jotakin, mikä kertoo taideteoksen sijaintipaikasta, esimerkiksi viittauksia pohjoiseen maisemaan, elämänpiiriin (esim. saamelaisuus) tai uskonnollisuuteen. Tämän vuoksi jätän käsittelemättä ne jälleenrakennuskirkkojen alttariteokset, jotka on tehty tyypillisen kristillisen tradition mukaan. Keskeisenä on Kristus-hahmo ja henkilöt ja miljöö on saatettu kuvata enemmän tai vähemmän itämaistyylisenä. Tämä karsii pois Aale Hakavan maalaukset Karihaaran seurakuntatalossa sekä Pellon, Kemijärven ja Turtolan kirkoissa. Tosin jää tulkinnanvaraiseksi, onko Kemijärven maalauksen Kristus ristillä (1950) taustassa tunturimaiseman piirteitä. Käsittelyn ulkopuolelle jäävät myös ne taideteokset, jotka on maalattu 1950-luvulla mutta jotka ovat sodassa säästyneissä kirkoissa (Pelkosenniemi, Ranua, Posio, Muonio, Kemi).
Poikkeuksellisesti käsittelen yhtä ennen jälleenrakennuskautta tehtyä maalausta: Väinö Saikon vuonna 1938 maalaamaa alttariteosta, joka sijaitsee Inarin saamelaiskirkossa.
Näkökulmaani ei rajaa taideteoksen materiaali tai tekniikka. Taidehistorioitsija Pekka Rönkkö on muuten perusteellisessa tutkimuksessaan Noitarummusta kirkkauden kruunuun jättänyt esittelemättä ”tekotavasta johtuvan rajoituksen vuoksi” (s. 142) Aimo Tukiaisen Sallan kirkkoon veistämän alttarireliefin ja Elsa Montell-Saanion Auttin kappelin kuvakudoksen. Montell-Saanio on pitänyt rajausta ongelmallisena, koska hän on suhtautunut materiaaliinsa kuin maalari öljyväreihin ja ”maalannut” langoilla värivaikutelmia ja sävyjä (ks. Tenkama & Ylimartimo 1998, 46).
Rajattuani aihetta ja näkökulmaa tarkastelen artikkelissani seuraavia taideteoksia:
- Väinö Saikko: Kristuksen ilmestyminen vaeltavalle saamelaisperheelle, Inarin saamelaiskirkko (1938)
- Aimo Tukiainen: Tulkaa minun tyköni, reliefi, Sallan kirkko (1950-luvun alku)
- Lennart Segerstråle: Elämän lähde, fresko, Rovaniemen kirkko (1951)
- Uuno Eskola: Taivaaseen astuva Jeesus siunaa Lapin kansaa, Hetan kirkko (1951)
- Lauri Välke: Autuaita ovat hiljaiset, Sieppijärven kirkko (1956, on rajatapaus)
- Urpo Wainio: Jeesus vierailee kolarilaisessa kodissa, Kolarin kirkko (1965)
- Elsa Montell-Saanio: Alttarikuvakudos, Auttin kappeli (1967)
Vertailumateriaalina käytän mahdollisesti Ruijan jälleenrakennuskirkkojen alttaritaideteoksia, ja niistä löytyviä paikallisuuteen viittaavia piirteitä.
Kirjallisuutta mm.
Elo, Tiina: Tuhkasta nousseet kirkot. Kirkkojen jälleenrakennus Lapissa. Raito 1 /2004, s. 43–50.
Rönkkö, Pekka: Noitarummusta kirkkauden kruunuun. Lapin kirkkomaalauksia keskiajalta nykypäiviin. Pohjoinen, Oulu 1985.
Tenkama, Pirkko & Ylimartimo, Sisko: Arktinen horisontti. Jokivarren värjäri Elsa Montell ja hänen taiteensa. / Arctic Horizon. Dyer from the River. Elsa Montell and her Art. Akatiimi Oy, Helsinki 1998.