Uutiset 2013

Opiskelijat tyytyväisiä IT-palveluihin – tulostuspalveluissa parannettavaa

12.2.2013

Opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä yliopiston IT-palvelupisteiden toimintaan, selviää IT-palveluiden marras–joulukuussa 2012 toteuttamassa kyselyssä. Suurin osa arvioiduista palveluista arvioitiin hyviksi, ja suurimmat kehitystarpeet kohdistuivat tulostuspalveluihin ja IT-ohjeiden löydettävyyteen.

Kyselyssä kiitosta saivat luokkien koneiden toimivuus, tietoverkkopalvelut (kiinteä verkko), käyttäjäoikeudet ja käyttäjätunnukset sekä käyttäjätunnusten ongelmatilanteiden tuki. Myös tiedottaminen käyttökatkoista, IT-palvelupisteiden henkilöstön palvelualttius, ammattimaisuus ja taidot sekä palvelun laatu arvioitiin hyviksi.

Sen sijaan palveluiden saatavuuden (sijainti, tilat, aukioloajat) ja langattoman verkon saamat arvosanat olivat lähellä tyydyttävää. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat luokkien tulostuspalveluihin, ja huonoimman arvosanan niille antoivat Lapin yliopiston taiteiden ja oikeustieteen tiedekuntien opiskelijat. Tyydyttävän arvosanan sai myös IT-ohjeiden löydettävyys.

Sanallinen palaute palveluista oli suurelta osin myönteistä. Kritiikkiä annettiin sähköpostipalvelusta, ja tulevaisuudessa IT-tuelta toivottiin Mac-käyttöjärjestelmäosaamista. Taiteiden tiedekunnan opiskelijat toivoivat IT-tukea Pöykkölään ja Siljotielle, ja palautetta fyysisen palvelupisteen puuttumisesta annettiin myös Rovaniemen ammattikorkeakoulusta. Lisäksi opettajien iLinc- ja Optima-järjestelmien käyttötaidot koettiin puutteellisiksi.

Saatua palautetta käytetään IT-palveluiden toiminnan kehittämiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 888 opiskelijaa Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappiasta, Lapin yliopistosta ja Rovaniemen koulutuskuntayhtymästä.

Lisätietoa tuloksista löytyy Tietohallinto- ja IT-palveluiden verkkosivuilta.

Lisätietoa:
Markku Taipale
IT-palvelualueen päällikkö
Puh. 020 798 5387
Markku.taipale (at) ramk.fi


LaY/viestintä/JW