Professori Satu Miettisen vetämässä Tunteesta arvoa palvelulle -hankkeessa tutkitaan palvelumuotoilun merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä. Hanke tuottaa yrityksille palvelukonsepteja tai -mallinnuksia.
Professori Satu Miettisen mukaan palvelujen laadun kehittämisessä keskeiseksi tekijäksi ovat nousseet asiakkaan kokemus palvelutilanteessa sekä käyttäjiä osallistava palvelujen suunnittelu- ja kehittämisprosessi.
– Tunteesta arvoa palvelulle -hanke tuottaa ratkaisuja aineettoman pääoman, tunteiden ja kokemusten hyödyntämiseen liiketoiminnan kasvattamisessa nimenomaan palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä, Miettinen tarkentaa.
Hankkeessa pyritään ymmärtämään asiakkaan ratkaisuja ohjaavia tunteita palvelutilanteessa ja kehittämään tätä varten sopivia, positiivisia tunnereaktioita tukevia ratkaisuja. Palvelumuotoilun avulla yrityksen arvot, asiakkaan tarpeet ja toimintaa motivoivat tunteet saadaan kohtaamaan.
– Palvelukokemuksen simulointi mahdollistaa erilaisten asiakkaan positiivista tunnereaktiota tukevien keinojen kokeilemisen.
Hankkeessa keskitytään ratkaisujen konkretisointiin visuaalisten keinojen ja ketterien teknologisten välineiden avulla. Tässä työssä hyödynnetään Lapin yliopiston SINCO-laboratoriota, joka on palvelujen prototypoinnin ja simuloinnin teknologia-avusteinen tutkimus- ja kehittämisympäristö.
Hankkeen vastuullisena johtajana toimii professori Satu Miettinen Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta. Hankkeen budjetti on noin 170 000 euroa. Hanke päättyy vuoden 2014 kesäkuun lopussa. Hanketta rahoittavat Tekes (EAKR) ja yritykset. Hankkeessa ovat mukana seuraavat yritykset: Kone Oyj, Danske Bank Oyj, Santa Park Oy, Lapin Safarit/Lapland Safaris Group Oy ja Norrhydro Oy.
Lisätietoja:
Satu Miettinen, professori, varadekaani, taiteiden tiedekunta
Puhelin 040 484 4367
etunimi.sukunimie@ulapland.fi
LaY/Viestintä/OT