Uutiset 2014

Julkaisu: Paikka ja kasvatus

27.11.2014

Eeva Kaisa Hyry-Beihammerin, Mirja Hiltusen ja Eila Estolan toimittama Paikka ja kasvatus -teos nostaa paikan käsitteen kasvatuskeskusteluun. Teos osoittaa kuinka monitahoinen käsite on, ja kuinka se saa uusia muotoja, kun sitä tarkastellaan ihmisen kasvun ja kasvatuksen näkökulmasta.

Sanana ”paikka” voidaan ymmärtää monin tavoin, ja sille on olemassa useita tieteenalasta riippuvaisia määritelmiä. Käsite saa uusia sisältöjä, kun sitä tarkastellaan ihmisen kasvun ja kasvatuksen näkökulmasta.

Paikka ja kasvatus ovat vuorovaikutuksellisessa suhteessa toisiinsa, joten niiden yhteisvaikutuksesta on syntynyt joukko alakäsitteitä, kuten paikkalähtöinen-, paikkasidonnainen- ja paikkatietoinen kasvatus. Näillä kaikilla korostetaan paikan merkitystä kasvatuksessa ja opetuksessa.

Teoksen artikkeleissa nostetaankin esille paikkasidonnaisia käsitteitä, ajatusmalleja, tunnesiteitä ja vuorovaikutussuhteita. Keskiössä on aina ihminen, joka tarvitsee paikkaa osallisuuteen, identiteettinsä rakentamiseen sekä hyvinvointinsa tukemiseen.

Julkaisun tavoitteena on herättää lukijoita pohtimaan paikan ja kasvatuksen suhteita sekä teoreettisesti että tutkimusmenetelmällisesti. Teos nostaa esille muiden muassa seuraavia kysymyksiä: millainen olisi hyvä kasvupaikka, miten kasvavia voisi tukea heidän omassa kasvupaikassaan ja mikä voisi olla taiteen rooli paikkasidonnaisessa pedagogiikassa.

Teoksen kaikki artikkelit ovat vertaisarvioituja.

Uutiskuva_Paikka_ja_kasvatus_kansi.jpg

Paikka ja kasvatus
Eeva Kaisa Hyry-Beihammer, Mirja Hiltunen, Eila Estola (toim.)
Lapin yliopistokustannus 2014
198s, ISBN 978-952-310-991-9

Tilaukset

Lisätietoja
Mirja Hiltunen
Professori, kuvataidekasvatus
mirja.hiltunen@ulapland.fi
+358 40 4844 373

LaY/Viestintä/OT