Psykologian professori, dekaani Juha Perttula kirjoittaa Laajakulma-blogissaan osaamisen suuntaamisen toimintamallista, joka ohjaa ajattelemaan työn tulosten ja työhön käytettävissä olevien resurssien sidosta.
Perttulan mukaan sidos sinänsä ei ole yliopistoissa uusi asia, mutta tähän saakka tutkija-opettajat ovat voineet halutessaan ulkoistaa sen johtajien päänvaivaksi.
Perttulan mukaan osaamisen suuntaamisen toimintamalli esittää tutkija-opettajien työn numeroina.
– Yliopisto jakaa tavoitteet numeroina yksiköilleen, yksiköt tutkija-opettajaryhmilleen, ja ryhmät tutkija-opettajilleen. Jokainen tulee tietoiseksi tästä numeroleikistä, anteeksi, numeromatriisista. Jokainen saa omat numeronsa, Perttula kirjoittaa.
Perttulan mukaan numeroleikki voi aiheuttaa tutkija-opettajille ulkopuolisuuden kokemuksen. Toisaalta hän edellyttää tutkija-opettajilta ja yliopistojohtajilta sen ymmärtämistä, että työtä ajatellaan samaan aikaan usealla eri tavalla.
– En ajattele tutkimusta tehdessäni numeroita, mutta voin vaivatta ajatella työtäni numeroina kun istun niin ajattelevassa pöydässä, Perttula kirjoittaa.
Professori, dekaani Juha Perttulan blogi kokonaisuudessaan löytyy täältä.
LaY/Viestintä/OT