Uutiset 2014

Laajakulma: Osaamisen suuntaamisen numeroleikki

1.10.2014

Psykologian professori, dekaani Juha Perttula kirjoittaa Laajakulma-blogissaan osaamisen suuntaamisen toimintamallista, joka ohjaa ajattelemaan työn tulosten ja työhön käytettävissä olevien resurssien sidosta.

Perttulan mukaan sidos sinänsä ei ole yliopistoissa uusi asia, mutta tähän saakka tutkija-opettajat ovat voineet halutessaan ulkoistaa sen johtajien päänvaivaksi.
Perttulan mukaan osaamisen suuntaamisen toimintamalli esittää tutkija-opettajien työn numeroina.

– Yliopisto jakaa tavoitteet numeroina yksiköilleen, yksiköt tutkija-opettajaryhmilleen, ja ryhmät tutkija-opettajilleen. Jokainen tulee tietoiseksi tästä numeroleikistä, anteeksi, numeromatriisista. Jokainen saa omat numeronsa, Perttula kirjoittaa.

Perttulan mukaan numeroleikki voi aiheuttaa tutkija-opettajille ulkopuolisuuden kokemuksen. Toisaalta hän edellyttää tutkija-opettajilta ja yliopistojohtajilta sen ymmärtämistä, että työtä ajatellaan samaan aikaan usealla eri tavalla.

– En ajattele tutkimusta tehdessäni numeroita, mutta voin vaivatta ajatella työtäni numeroina kun istun niin ajattelevassa pöydässä, Perttula kirjoittaa.

Professori, dekaani Juha Perttulan blogi kokonaisuudessaan löytyy täältä.

LaY/Viestintä/OT