Uutiset 2019
Uutinen, kuvituskuva 2

Kansainvälistä rahoitusta inkluusiota ja lasten toimijuutta tutkivalle hankkeelle

4.11.2019

Kasvatustieteiden tutkimusryhmän kansainvälinen AdVoSt-hanke tutkii lasten toimijuutta, ääntä ja inkluusiota marginalisoiduissa alkuperäiskansa-, maahanmuuttaja- ja muissa etnisesti ja/tai kulttuurisesti monimuotoisissa yhteisöissä.

Hanke menestyi Trans-Atlantic Platform Sosiaalinen Innovaatio -hankehaussa ja kaksivuotinen projekti aloittaa toimintansa vuoden vaihteessa. Hankkeen tavoitteena on parantaa opettajien osaamista tarinankerronnallisesta pedagogiikasta sekä kehittää tutkimusperustaisesti leikillistä ja paikallistietoa tukien tapahtuvaa lapsikeskeistä oppimista.

AdVoSt-hanketta rahoittavat Suomen Akatemia, Social Sciences and Humanities Research Council (Kanada) sekä UK Research and Innovation (Iso-Britannia) yhteensä 437 892 eurolla, josta Lapin yliopiston osuus on 197 763 euroa. Hanketta koordinoi Lapin yliopisto ja siinä ovat mukana Memorial University of Newfoundland Kanadasta ja Leeds Beckett University Iso-Britanniasta. Yliopistojen lisäksi hankkeessa on mukana järjestöjä ja muita paikallisia toimijoita. Suomesta hankkeessa mukana ovat Lapin yliopiston lisäksi Saamelaisalueen koulutuskeskus, Aluehallintovirasto, Utsjoen kunta ja Rovaniemen kaupunki.

Hanketta johtaa dekaani, opettajankoulutuksen professori Tuija Turunen. Hankkeen valmistelussa mukana ovat olleet tutkija Pigga Keskitalo ja projektikoordinaattori Janette Peltokorpi kasvatustieteiden tiedekunnasta sekä tutkimuspalveluiden asiantuntija Petra Falin. Kiitokset kaikille valmistelussa mukana olleille.

Hanke koostuu viidestä kokonaisuudesta, joista kolme kohdistuvat kunkin mukana olevan maan omaan case-tapaukseen, yksi hankkeen hallintoon ja yksi maakohtaisten case-tapauksista saadun tutkimusdatan vertailuun ja analysointiin. Lapin yliopiston vastuulla oleva case-tapaus tutkii saamen kielten ja kulttuurin opetuksen pedagogiikkaa etäopetuksessa. Toimintatutkimuksessa tehdään läheistä yhteistyötä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa ja siinä kehitetään paikallistietoa tukevaa leikillistä pedagogiikkaa. Hankkeen tuloksina tuotetaan mm. tutkimustuloksiin perustuva ”white paper” suositusraportti, käsikirja opettajille, tieteellisiä artikkeleita ja konferenssiesityksiä sekä erilaisia disseminaatiotapahtumia.

Lisää tietoa T-AP SI –rahoituksesta ja tutkimuksesta:
https://www.transatlanticplatform.com/

Lisää tietoa hankkeesta:

 
professori Tuija Turunen (tuija.turunen(at)ulapland.fi)
tutkija Pigga Keskitalo (pigga.keskitalo(at)ulapland.fi)
projektikoordinaattori Janette Peltokorpi (janette.peltokorpi(at)ulapland.fi)