Helmikuussa 2009 Lapin yliopiston kampuksella toteutettu audintoinikampanja näyttää lisänneen opiskelijoiden tietämystä yliopiston laadunvarmistuksesta ja auditoinnista.
Opiskelijoiden laadunvarmistusjärjestelmän tuntemusta kysyttiin opiskelijoilta syyskuussa 2008 ja helmikuussa 2009. Syyskuun kyselyssä ilmeni, että opiskelijat tuntevat laadunvarmistusjärjestelmän heikosti. Kyselyn jälkeen laatujohtaja Helka Urponen toteutti yhteistyössä opiskelijoiden kanssa auditointikampanjan lisätäkseen opiskelijoiden tietämystä Lapin yliopiston laadunvarmistusjärjestelmästä ja auditoinnista.
Tammikuussa avattu kampanja sisälsi mm. julisteita, flyereita ja näytönsäästäjiä, joilla kannustettiin opiskelijoita tutustumaan yliopiston laatusivuihin. Kampanjan jälkeen tehtiin kysely, jolla kartoitettiin auditointikampanjan vaikutuksia. Kyselyyn vastasi 466 opiskelijaa ja sen tuloksia verrattiin syyskuun 2008 (vastaajia 538) tuloksiin.
Kyselyjen perusteella voidaan todeta, että auditointikampanja lisäsi opiskelijoiden tietämystä auditoinnista ja yliopiston laadunvarmistusjärjestelmästä. Helmikuun kysely osoitti, että auditointikampanjan jälkeen enemmistö opiskelijoista oli kuullut laadunvarmistusjärjestelmästä ja auditoinnista, mutta ymmärrys niiden merkityksestä oli edelleen puutteellista.
- Noin joka toinen opiskelija ei edelleenkään tiedä, mitä auditointi ja laadunvarmistus tarkoittavat, laatujohtaja Helka Urponen sanoo.
Urposen mukaan opiskelijat eivät todennäköisesti miellä palautteen antamista laadunvarmistusjärjestelmään liittyväksi.
- Opiskelijapalautteet sekä niihin liittyvät toimenpiteet ovat osa yliopiston laadunarviointia ja laadunvarmistusjärjestelmää parhaimmillaan. Opiskelija on yhteistyökumppani yliopistoyhteisössä ja hänellä on velvollisuus ja oikeus antaa palautetta opetuksesta. Omalta osaltaan opiskelija rakentaa yliopiston yhteisöllisyyttä ja vaikuttaa laatuun, Urponen sanoo.
Lohduttavaa kuitenkin on, että kampanjan jälkeen 72 prosenttia opiskelijoista oli kuullut yliopiston laadunvarmistusjärjestelmästä ja auditoinnista, joskin vajaa kolmannes ei ollut kuullut niistä koskaan. Vielä syyskuussa vain noin kolmannes vastaajista oli kuullut laadunvarmistusjärjestelmästä ja auditoinnista.
Lisätietoja:
Lapin yliopiston laatujohtaja Helka Urponen, p. (016) 341 2940, 0400 891 219