Lapin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta ja Hongkongin kasvatustieteellinen yliopisto ovat rakentaneet yhteisen Global Media Education -opintojakson. Syksyllä 2023 toteutettava kurssi perehdyttää opiskelijat mediakasvatuksen ajankohtaisiin tutkimusteemoihin, erityisesti tekoälyn lukutaidon merkitykseen.
Chat GPT:n myötä tekoälyn lukutaidosta on tullut entistä merkittävämpi osa digitaalista lukutaitoa. Teema on vahvasti esillä myös kansainvälisellä Global Media Education (GLOMED) -kurssilla, jossa tekoälyn lukutaidon opetuksesta vastaa Hongkongin yliopiston professori Siu Cheung Kong. Professori Kong on jo useiden vuosien ajan kuulunut Stanfordin yliopiston kokoamalle listalle maailman johtavista kasvatustieteen tutkijoista.
Tekoälyn lisäksi GLOMED-kurssilla perehdytään muihin mediakasvatuksen kansainvälisesti ajankohtaisiin tutkimusteemoihin, kuten faktantarkistukseen, koulutuksen digitaaliseen kuiluun ja kulttuurienväliseen viestintään digitaalisessa mediassa.

Yhteistyökumppanit Hongkongista vierailivat Lapin yliopistolla 11.-16.06.2023. Vierailun aikana solmittiin myös yhteistyösopimus tiiviimmästä opettaja- ja opiskelijavaihdosta. Kuvassa ylärivissä vasemmalta professori Ming Yue Michelle Gu, Hei Tung Hilton Cheung, apulaisprofessori Lixun Wang ja apulaisprofessori Lau Chaak Ming. Alarivissä vasemmalta yliopistonlehtori Mari Maasilta, professori Chi Kin John Lee, Hongkongin kasvatustieteellisen yliopiston rehtori ja Unesco Chair, koulutusvararehtori Satu Uusiautti ja yliopistonlehtori Satu-Maarit Korte. Kuvasta puuttuvat professori Pigga Keskitalo, professori Siu Cheung Kong ja apulaisprofessori William Man Yin Cheung. Kuva: Jenna Kiviniemi.
Pohjoinen mediakasvatuksen osaaminen kiinnostaa kansainvälisesti
Työ GLOMED-kurssin toteuttamiseksi aloitettiin vuonna 2021, kun Opetushallitus myönsi kansainväliselle mediakasvatuksen hankkeelle kolmivuotisen rahoituksen Team Finland Knowledge-ohjelmasta. Hanke on samalla myös ensimmäinen suomalaisten koordinoima UNITWIN/UNESCO:n Teacher Education for Social Justice and Diversity in Education -verkoston hanke.
Kurssin ensimmäiset pilotit toteutettiin syksyllä 2021 ja 2022, ja niihin osallistui noin kolmekymmentä suomalaista ja ulkomaalaista opiskelijaa. Tutkijat saivat piloteista aineistoa tutkimuksen ja opetuksen kehittämisen tueksi. Tulokset lupaavat hyvää tekoälyn lukutaidon opetukselle.
– Kurssilla käyttämämme oppimismenetelmät lisäsivät opiskelijoiden kiinnostusta tekoälyä kohtaan ja paransivat merkittävästi tekoälyn lukutaitoa, kertoo hankkeen johtaja, Lapin yliopiston yliopistonlehtori Satu-Maarit Korte.
Kansainvälinen kurssi tarjoaa samalla ainutlaatuisen oppimisympäristön kulttuurisen medialukutaidon opiskelemiselle. Opiskelijat kokivat erityisen mielekkääksi, että saivat mahdollisuuden keskustella omista kiinnostuksen kohteistaan ja jakaa kokemuksiaan vertaisoppimisesta erilaisten kulttuurien välillä.
Tulevana syksynä Lapin yliopiston opetusta tarjotaan ensimmäistä kertaa Hong Kongin yliopiston opiskelijoille. Satu-Maarit Korte ja professori, dosentti Pigga Keskitalo kertovat kansainvälisille opiskelijoille erityisesti poronhoitajakoulutukseen kehitetystä digipedagogiikasta. Tulokset perustuvat vuosina 2019-20 toteutettuun Arktista pedagogiikka 2 -hankkeeseen (ESR). Lisäksi yliopistonlehtori Mari Maasilta perehdyttää opiskelijat faktantarkistukseen.
Englanninkielinen, viiden opintopisteen laajuinen GLOMED-kurssi on jatkossa osa Lapin yliopiston mediakasvatuksen opinto-ohjelmaa. Se on tarjolla mediakasvatuksen pääaineopiskelijoiden lisäksi kaikille yliopiston opiskelijoille ja vaihto-opiskelijoille.
Lisätietoja:
Satu-Maarit Korte
040 4844492
satu-maarit.korte(at)ulapland.fi