• Weboodi
  • Owa
  • Outlook
  • Finna
  • Tenttis
  • Optima
  • Moodle
 
10X-lab1.JPG
Volkswagenin 10X-palvelumuotoilulaboratorion suunnitelmat ja varustus syntyi tiimityönä. Oikealta Simo Rontti, Volkswagenilla työskentelevä Linus Schaaf, sekä Lapin yliopiston suunnittelija Antti Lindström ja tutkimusapulainen Jesse Talsi 10X-laboratoriossa. Kuva: Simo Rontti

Lapin yliopiston SINCO – palvelumuotoilukonseptista vientituote

26.1.2018

Tältä näyttää tulevaisuuden palvelujen kehittäminen autoteollisuudessa: asiakkaan näkökulmaan eläytymistä videoseinien tai vr-lasien kanssa ja ketterää yhdessä kokeilua ryhmäprosessin ohjaamana luovassa ympäristössä – ja kaikki tuotettu tieto ja ideat digitaalisessa muodossa alusta loppuun asti.

Autonomisen ajamisen tulevaisuus ja digitalisaatio mahdollistavat – ja edellyttävät – täysin uudenlaisia palveluja ja liiketoimintamalleja. Siksi muotoilu ei tarkoita autovalmistajalle enää pelkästään autojen ulkomuodon tai sisustuksen muotoilua. Palvelumuotoilun tavoitteena on paitsi tehdä aineettomista hyödykkeistä, kuten digitaalisista palveluista, käyttäjäystävällisiä ja sujuvia, sekä tarjota käyttäjäkeskeinen alusta ja työvälineet täysin uudenlaisten liiketoimintakonseptien tunnistamiselle ja yhteiskehittelylle.

Volkswagen otti mallia Lapin yliopiston SINCO (Service Innovation Corner) -laboratoriosta kehittäessään palvelumuotoilun työskentelytapoja konsernin uusia digitaalisen liiketoiminnan konsepteja kehittävässä Digitalizations-yksikössä. SINCO-laboratorio on palvelujen simulointiin ja prototyyppien kehittelyyn suunniteltu ympäristö, jota on kehitetty Lapin yliopistolla usean vuoden ajan kymmenien eri alojen yritysten palvelumuotoiluprojektien tarpeisiin. Volkswagen on tehnyt kolmen vuoden ajan tiivistä yhteistyötä Lapin yliopiston palvelumuotoilutiimien kanssa.

— Yhteistyön alkuvaiheessa pidimme heidän ajankohtaisiin palvelukehitysprojekteihinsa liittyviä SINCO-työpajoja sekä yliopistolla että liikkuvan SINCO-välineistön kanssa Wolfsburgissa. Ensimmäisten pajojen palaute oli se, että he kokivat saaneensa kolmen päivän työpajassa enemmän tuloksia kuin normaalisti kolmessa kuukaudessa, kertoo palvelumuotoilun projektipäällikkö Simo Rontti Lapin yliopistosta.

Volkswagenin ”10X lab” tehostaa autoteollisuuden digitaalisten palvelujen kehittämistä

Volkswagen on myös tarjonnut harjoittelijapaikkoja useille Lapin yliopiston palvelumuotoilun opiskelijoille, ja kaksi Lapin yliopiston alumnia työstää parhaillaan Volkswagenin palveluksessa väitöskirjaa Lapin yliopiston jatko-opiskelijana. Yhteistyön kautta saadut kokemukset, Volkswagenin organisaatiomuutokset ja uudet toimitilat johtivat palvelumuotoiluympäristön rakentamiseen Wolfsburgiin vuonna 2017.

— Viimeisen vuoden aikana olemme suunnitelleet ja varustaneet Volkkarin tarpeisiin heidän oman ”corporate-version” sincosta, joka sai organisaation sisällä nimekseen 10X lab, Rontti jatkaa.

SINCO-konseptin käyttöönotossa suuryritykseen kyse ei ole kuitenkaan pelkästä fyysisten tilan rakentamisesta, vaikka sekin ottaa aikansa Volkswagenin kaltaisen jättiorganisaation tila- ja hankintaprosesseissa. Keskeisessä roolissa on työpajojen fasilitointi, palvelumuotoilun menetelmät ja työpajojen integrointi liiketoimintaprojekteihin ketteränä prosessimallina. Kaiken tämän sovittaminen saksalaisen suuryrityksen tehokkuusvaatimuksiin ja prosessimalleihin on ollut Rontin mukaan hyödyllinen oppimiskokemus.

— Viime syksynä jumppasimme 10X-laboratorion toimintamallia pilottityöpajoissa mm. Porschen ja Scanian kanssa, jotka hyödyntävät emoyhtiönsä VW-konsernin palvelumuotoiluosaamista. Yhteistyön kautta olemme pystyneet syventämään myös Lapin yliopiston palvelumuotoiluosaamista, jatkokehittämään omaa SINCO-laboratoriota ja saaneet hyviä kontakteja, Rontti summaa.

Autovalmistajien kontakteille onkin käyttöä Lapin yliopiston suunnatessa entistä enemmän tulevia palvelumuotoilun ja tutkimuksen hankkeita autonomisen ajamisen ja arktisen liikenteen alueille.

— Meillä on valmisteilla mm. iso monitieteinen tutkimushanke, jonka tavoitteena on kehittää älyliikennettä ja siihen liittyvää palveluekosysteemiä osallistamalla paikallinen yhteisö ja palvelujen tuottajat kehitysprosessiin, kertoo palvelumuotoilun professori ja taiteiden tiedekunnan dekaanina vuoden alusta aloittanut Satu Miettinen.

10X-lab2_muokattu.jpg

Daniel Canis ja Thomas Abrell eläytyvät XShuttle-työmatkapalvelun asiakastilanteeseen 10X-laboratorion palvelusimulaationurkkauksessa. XShuttle-palvelu on taksin, bussin ja kimppakyydin yhdistelmä, jossa asiakas voi tilata matkan älypuhelimellaan ja järjestelmä laatii optimaalisen reitin lähialueilta kyytiin tulevien kesken. Työmatkan aikana autosta voi mm. ostaa kahvia, jättää paketin DHL:n lähetykseen tai tuoda pussillisen pyykkiä pesuun työpäivän ajaksi. Palvelukonseptin ideaa kehiteltiin Volkswagenin tiimien kanssa Lapin yliopiston SINCO-työpajassa joulukuussa 2015. Volkswagenin kehittämän toimivan palvelukonseptin julkinen pilotointi alkoi Wolfsburgin kaupungissa kesällä 2017. Lisätietoja XShuttle-konseptista. Kuva 2: Volkswagen.

10X-lab3_muokattu.jpg

10x-lab4_muokattu.jpg

Kuvat 3 ja 4. 10X-laboratoriossa hyödynnetään isoja kosketusnäyttöjä, tablet-tietokoneita ja visuaalista projektinhallinta-alustaa nimeltä Deon. Nämä mahdollistavat digitaalisen työskentelyprosessin esimerkiksi ideointiin ja erilaisiin ryhmätyönä tehtäviin analyysivaiheisiin. Toki post-it-lappuja, paperia ja kyniäkin löytyy edelleen tilasta. Kuvat: Volkswagen.

Lisätietoja

The new 10X – a visit to the Services Workshop of Digitalization

Simo Rontti
simo.rontti(at)ulapland.fi
040 484 4387

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK