Uutiset 2009

Lapissa kasvamassa tulevaisuuden design-tähtiä

17.3.2009

Nyt jos koskaan tarvitaan uusia suomalaisia design-tähtiä ja Lapista niitä on tulossa, uskoo brändi- ja design-asiantuntija Lisa Sounio. Hän kertoo design-näkemyksistään Lapin yliopistossa Kuka on designer -seminaarissa perjantaina 20. maaliskuuta.

Toimitusjohtaja, yrittäjä Lisa Sounio konsulttitoimisto Sonay Oy:sta uskoo, että Lapissa on kasvamassa suomalaisen designin tulevaisuuden lupauksia. Suomalaisen designin tunnetut brändit, kuten Aarikka, Arabia, Artek, Iittala ja Marimekko, on luotu jo vuosikymmeniä sitten.

– Nyt jos koskaan tarvitaan uusia suomalaisia design-tähtiä. Kansainväliset design-brändit kärsivät tällä hetkellä mielikuvituksen puutteesta eivätkä tuotteiden laatu ja ominaisuudet vastaa enää sitä, mistä brändi on alun perin tullut tunnetuksi, Sounio sanoo.

Nyt olisi hyvä hetki lyödä läpi kohtuuhintaisilla ja puhuttelevilla tuotteilla.

– Taloudellisesta taantumasta huolimatta ihmiset haluavat koteihinsa kauneutta ja pukeutua hyvin. Lapissa on kaikki mahdollisuudet aitojen design-brändien luomiseen, sillä Lappihan on maailman puhtaimpia paikkoja niin arvoiltaan kuin ilmastoltaan, Sounio toteaa.

Lisa Sounio puhuu perjantaina 20. maaliskuuta Lapin yliopistossa Kuka on designer -seminaarissa. Hän näyttää muun muassa esimerkkejä siitä, miten lappilaiset voivat kiteyttää brändin lupauksen niin, että se kestää.

– Ehkäpä tulevaisuudessa matkailijat tulevatkin Lappiin myös designin vuoksi, samaan tapaan kuin Suomeen nykyisin matkustetaan esimerkiksi katsomaan Alvar Aallon arkkitehtuuria, Sounio visioi.

Seminaarissa oman näkemyksensä nykypäivän designerista tuovat Lisa Sounion lisäksi vuoden 2008 nuoret muotoilijat Nathalie Lahdenmäki ja Naoto Niidome, ChoCho-merkin luoja Kirsi Päiväniemi, designtoimisto Buorre creationin Paulus Perkkiö, sisustusarkkitehti Johanna Kamunen SNART spatial experience design -yrityksestä sekä lappilaisen Mieland Oy:n Marjo Remes, Katariina Imporanta ja Erja Tuhkala. Seminaarin puheenjohtajina toimivat markkinoinnin professori Anu Valtonen ja teollisen muotoilun professori Mikko Sääskilahti Lapin yliopistosta.

Kuka on designer -seminaari järjestetään perjantaina 20. maaliskuuta klo 10. 00–15.30 Lapin yliopiston Fellman-salissa (Yliopistonkatu 8, Rovaniemi). Seminaari on kaikille avoin, ja sinne on vapaa pääsy. Seminaari on osa Rovaniemellä järjestettävää Design 96300 -tapahtumaa, joka esittelee laaja-alaisesti Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opiskelijoiden osaamista.

Lisa Sounio
Toimitusjohtaja, yrittäjä, brändi- ja designasiantuntija Lisa Sounio on opiskellut mm. taloustieteitä, muotoilujohtamista, kieliä ja viestintää. Hän on työskennellyt Ranskassa, Ruotsissa, Irlannissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Yli 10 vuoden aikana Sounio on toiminut lukuisien designbrändien ja -instituutioiden markkinoinnin ja tuotekehityksen parissa sekä konsultoinut design- ja muotiyrityksiä sekä kaupunkeja. Hänen konsulttitoimistonsa Sonay Oy on tehnyt luovaa markkinointia nimekkäille asiakkaille Artekista Nokiaan ja Marimekkoon. Vuonna 2007 Sounio perusti kansainvälisen tiimin kanssa Dopplrin, liikematkustajien keskinäistä yhteydenpitoa helpottavan verkkopalvelun.

Katso seminaarin ohjelma ja puhujat oheisesta liitetiedostosta.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja, yrittäjä Lisa Sounio, p. 040 501 3000 Tapahtumatuottaja Turkka Heiska, p. 044 280 5240, design96300(at)ulapland.fi
Design 96300 -tapahtuma: www.design96300.fi

LaY/Viestintä/Sari Väyrynen