Kasvatus ja oppiminen
RelateNorth-tapahtuma_550x367px.jpg

Relate North -tapahtuma peilaa uudistavaa arktista taide- ja muotoilukoulutusta

16.10.2024

Vuotuinen Relate North -symposium ja -näyttely kokoaa taide- ja muotoiluopettajia keskustelemaan uudistuvasta arktisesta taidekasvatuksesta sekä taide- ja muotoilukoulutuksesta kestävyysmurroksessa. Tapahtuma on Lapin yliopistolla Rovaniemellä sekä verkossa 4.–7. marraskuuta 2024.

Taide- ja muotoilualan koulutuksella on tärkeä rooli luovan kapasiteetin ja kestävän tulevaisuuden turvaamisessa pohjoisilla ja arktisilla alueilla. Taiteella ja muotoilulla on merkitystä kestävyysmurroksessa ja kestävyyssiirtymässä: kestävämpien tulevaisuuksien uudelleen ajatellussa, mahdollistamisessa ja vauhdittamisessa. Emeritusprosessori Timo Jokela kertoo:

– Kun taiteilijoita ja muotoilijoita koulutetaan arktisten alueiden kulttuureja ja olosuhteita ymmärtäen ja hyödyntäen, he myös oppivat ja sitoutuvat harjoittamaan kulttuurisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää toimintaa. Taide, kulttuuri ja koulutus vaikuttavat koko arktisen alueen kestävyyteen luoden tarvittavaa muuntautumiskykyä, muutoksia ohjaavaa joustavuutta, resilienssiä niin yksilöille, yhteisöille kuin kokonaisille alueille.

Käsitteet uudistava arktinen taide (new genre Arctic art) ja uudistava arktinen taidekasvatus kohdistavat Relate North -tapahtuman huomion dialogiseen, yhteiskunnalliseen, julkiseen ja poliittiseen arktiseen nykytaiteeseen sekä taide- ja muotoilukoulutukseen ja kasvatukseen. Keynote-esitelmien pitäjät ovat johtavia tutkijoita arktisista yliopistoista. Seminaarissa kuullaan muun muassa Timo Jokelan, Sigga-Marja Maggan, Cindy Kohtalan, Jonna Häkkilän, Aubyn O'Gradyn, Rauni Äärelä-Vihriälän ja Outi Rantalan puheenvuorot. Luvassa on myös paneelikeskusteluja, näyttely sekä taiteellinen ohjelma, jossa esiintyjinä ovat kirjailija ja muusikko Jalvvi Niillas Holmberg sekä Tanssiteatteri Rimpparemmi.

Relate North -tapahtumassa esitellään myös useiden Arctic Sustainable Arts and Design (ASAD) -verkoston yhteistyöhankkeita, kuten kansainvälisen Living in Landscape -kesäkurssin tuloksia. Hankkeisiin on liittynyt kehittämistutkimusta, toimintaa paikallisyhteisöissä, taiteellista työskentelyä, opinnäytteitä ja julkaisuja.

Tapahtuman järjestävät Arctic Sustainable Arts and Design -verkosto ja Lapin yliopisto. Tapahtuma järjestetään pääosin paikan päällä Lapin yliopistossa, mutta joitain osioita pidetään myös verkossa. Pääpuhujien esitykset striimataan, kun taas tietyt rinnakkaissessiot pidetään yksinomaan luentosalissa tai verkossa. Näyttelyt esitetään sekä paikan päällä että osana taidekatalogia, joka julkaistaan myös verkossa.

Tapahtuma on maksullinen osallistujille, kuten tutkijoille ja taiteilijoille, ja siihen tulee ilmoittautua lokakuun 2024 loppuun mennessä. Lapin yliopiston perustutkinto-opiskelijat saavat seurata luento-osuuksia ilmaiseksi, ilman rekisteröitymistä tapahtuman osallistujaksi.

Lisätietoja, ohjelma ja rekisteröitymisohjeet:

https://www.asadnetwork.org/relate-north-12/

Lisätietoja ASAD-verkostosta myös:

https://www.instagram.com/asad_network/
https://www.facebook.com/ArcticSustainableArtsAndDesign

Hankkeita uudistavasta arktisesta taidekasvatuksesta:

  • New Genre Art Education in the Arctic ja Community Art-based Sustainability in the Arctic (rahoitus: Danish Agency for Science and Higher Education, rahoituksen jakaja: University of the Arctic)
  • Sustainability Portrait Project – Art, Location, and Social Responsibility for Sustainable Development in the Arctic (rahoitus: Nordic Council of Ministers’ Nordic Arctic Co-operation Programme, rahoituksen jakaja NAPA – Nordic Institute in Greenland)
  • New Genre Arctic Art Education: Development Project (2023–2025) (rahoitus: Nordic Council of Ministers Nordplus Horizontal 2023)
  • Symposiumin yhteydessä käynnistetään myös Lessons of the Land: New Genre Arctic Art Merges Land-Based Learning with Digital Media Education -projekti, jonka rahoittaa kanadalainen Arctic Leadership Initiative – Indigenous and Northern Collaborative Research and Education Fund.