Uutiset 2009

Tutkimus: Kodin ja koulun yhteistyö yhä äitien varassa

16.11.2009

Lappilaisten koululaisten vanhemmille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella kodin ja koulun välinen yhteistyö on yhä vahvasti sukupuolittunutta.

Tutkimukseen vastanneista perheistä kouluun ovat selkeästi eniten yhteydessä äidit (72 %). Seuraavaksi eniten yhteistyöstä huolehtivat vanhemmat yhdessä (20 %), ja vain harvoin päävastuu on isällä (7 %).

Yleensä ottaen vastaajat pitävät kodin ja koulun yhteistyötä tärkeänä, ja valtaosa uskoo myös voivansa tarvittaessa vaikuttaa koulun toimintatapoihin. Vanhempien näkökulmasta lapsen omalla opettajalla on yhteydenpidossa keskeisin rooli. Vanhemmat arvostavat erityisesti opettajan avoimuutta ja aktiivisuutta sekä yhteydenpidon henkilökohtaisuutta ja selkeyttä. Tärkeimpänä yhteydenpitotapana kodin ja koulun välillä pidetään keskusteluja ja vähiten tärkeänä koulun verkkosivuja.

Myös vanhemmat ovat omaksuneet erilaisia rooleja yhteydenpidossa. Merkittävä osa vanhemmista odottaa aloitteen yhteydenpitoon tulevan koululta ja opettajalta, vaikka he ovatkin kiinnostuneita tukemaan lastensa koulunkäyntiä. Kriittisiä, koulun toimintaa aktiivisesti muuttamaan pyrkiviä vanhempia on vastaajien joukossa vain muutamia. Noin kymmenesosa vastaajista ajattelee, että lapsen sukupuolella on merkitystä yhteydenpidon kannalta. Tätä selitettiin eniten sillä, että pojat puhuvat vähemmän kouluun liittyvistä asioista, kun taas tytöt ovat avoimempia.

Kyselyyn vastanneet vanhemmat ovat kaikkein tyytyväisimpiä opettajiin (40 %:a vastaajista). He ovat tyytyväisiä myös muun muassa opetukseen, koulun pieneen kokoon sekä kodin ja koulun yhteistyöhön. Tyytymättömyyden syissä näkyvät koulujen erilaiset puitteet ja kulttuurit, vaikka eri koulujen välillä on myös yhtäläisyyksiä. Useassa koulussa osa vanhemmista on esimerkiksi huolestuneita koulun ilmapiiristä, erityisesti opettajien välisistä suhteista. Kukaan vastaajista ei pidä lapsensa koulun tai luokan kokoa liian pienenä, mutta ison koulun suuret luokkakoot huolestuttavat vanhempia.

Kyselytutkimus toteutettiin Pohjoisen pojat koulussa -hankkeen seitsemässä yhteistyökoulussa keväällä 2009. Koulut sijaitsevat Enontekiöllä, Utsjoella, Kemijärvellä, Rovaniemellä, Ranualla ja Tervolassa. Kyselyitä jaettiin 247 kappaletta, ja niistä palautui yhdellä kierroksella 135 kappaletta (55 %). Vastauksia saatiin tasaisesti kaikista kouluista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, joka auttaa yhteistyöopettajia ja -kouluja kehittämään kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Koulukohtaisia tutkimustuloksia on syksyn aikana esitelty tutkituissa kouluissa niin opettajille kuin vanhemmillekin.

Lisätiedot:

Tutkimusraportti osoitteessa http://www.ulapland.fi/?Deptid=28302

Tutkija Marjo Laukkanen
Puhelin 040 484 4121
Sähköposti marjo.laukkanen(a)ulapland.fi

Professori Anneli Lauriala
Puhelin 0400 269 237
Sähköposti anneli.lauriala(a)ulapland.fi