Uusi kasvatus- ja koulutusalan johtaminen -teos kokoaa ensimmäistä kertaa yhteen kotimaisia koulutusjohtamisen näkökulmia. Lapin yliopiston koordinoiman Arktinen kehittyvä rehtori, ArkTORI –hankkeen asiantuntijat ovat tuottaneet teokseen artikkeleita ja osallistuneet sen toimittamiseen.
Teoksessa hahmotetaan suomalaista kasvatus- ja koulutusalan
johtamista – koulutusjohtamista – omana erityisenä johtamisen alueenaan,
jota voidaan luonnehtia esimerkiksi pedagogisen johtamisen käsitteen
kautta. Koulutusjohtaminen on omana tutkimus- ja kehittämisalueenaan
vielä kehkeytymässä oleva ja käsitteiltään hajanainen. Alalla on siis
ollut aito tarve kotimaiselle, näkökulmia kokoavalle teokselle.
Kirja koostuu yhteensä 17 artikkelista. Niissä johtamista
tarkastellaan koulutusjärjestelmän, organisaatioiden ja yhteisöjen sekä
arjen käytäntöjen tasolla. Kirja on suunnattu kasvatus- ja koulutusalan
johtajille, alan hallinnossa toimiville sekä tutkijoille, opiskelijoille
ja opettajille.
Kirja on toimitettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamien
neljän koulutusjohtamisen kärkihankkeen yhteistyönä. Kärkihankkeita
koordinoivat Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto
ja Åbo Akademi.
Kirja julkistettiin 14.4. järjestetyssä Johtobuusteri-tapahtumassa.
Julkaisun tiedot:
Arja-Sisko Holappa, Ari Hyyryläinen, Pia Kola-Torvinen, Saana Korva,
Ann-Sofie Smeds-Nylund (toim.) 2021: Kasvatus- ja koulutusalan
johtaminen. ISBN 978-952-370-162-5. PS-kustannus.
Kirjan voi ostaa PS-kustannuksen verkkokaupasta
Lisätietoa:
Saana Korva, projektipäällikkö, ArkTORI-hanke
040 530 4533
saana.korva(at)ulapland.fi
www.ulapland.fi/arktori