Uutiset 2012

Väitös: Kuvaan liittyvä kerronnallisuuden käsite tulisi määritellä uudelleen

21.5.2012

Taiteen maisteri Silja Nikulan väitöstutkimuksen mukaan liikkumattomaan kuvaan liittyvä kerronnallisuuden käsite tulisi määritellä uudelleen. Tutkimuksessa kuvan tekeminen nähdään visuaalisena kerrontana, ja sitä tarkastellaan tekijän näkökulmasta.

Taiteen maisteri Silja Nikulan väitöstutkimuksessa tarkastellaan, kuinka matkailijan kokemus paikan hengestä saa näkyvän muodon graafisena kuvana. Tutkimuksessa otetaan osaa keskusteluun kuvan kielestä ja pohditaan erityisesti liikkumattoman kuvan mahdollisuuksia kerronnassa. Tutkimuksen taiteellinen osio on esitetty kolmena näyttelynä: Poeettinen muodonmuutos 2009, Turskana tuulessa 2010 ja Kuvajaisen kintereillä 2011.

– Eläydyn tutkimuksessani matkailijan rooliin ja kysyn, millaisena koen paikan hengen ja kuinka kerron siitä kuvina. Matkakohteinani ovat olleet muun muassa Praha ja Lofootit. Matkojen jälkeen houkuttelin mielikuvia esiin puupiirtämisen menetelmällä, Nikula sanoo.

Tutkimus tarkastelee graafisen suunnittelijan keskeistä työvälinettä eli käyttökuvaa tekijän näkökulmasta. Oman aineistonsa valossa Nikula pohtii erityisesti kuvan kielen luonnetta, sen mahdollisuuksia ja rajoja esittämisessä. Esimerkiksi kertomuksen teoria painottaa ajallisesti etenevää juonta, mutta sellaisen rakentaminen yksittäiseen liikkumattomaan kuvaan kohtaa ongelmia. Huomioon on otettava myös kuvaelementtien laadulliset ominaisuudet ja ilmaisulliset vihjeet, joilla merkityksiä luodaan.

– Havainnollistan kertovien kerrosten mallissani ajattelutapaa, jolla rakennan merkityksiä kuviin vähitellen kerros kerrokselta. Näin syntyi kuusi kuvallisen kerronnan lajia: kuvaus, kohtaus, kronikka, kollaasi, etnofiktio ja kommentti. Kukin näistä tuo esille tietyn kokemuksellisen näkökulman paikan henkeen.

Eniten Nikulan mielikuvissa syntyi etnofiktioita, joissa paikkakokemukseen liittyi mielikuvituksellisia aineksia tai olemassa olevia tarinoita. Näiden yhdistelmänä muodostui kokonaan uusi kertomus.

Kuvia, johon tekijä lisäsi vielä omakohtaisia matkaan liittämiään merkityksiä, Nikula nimittää kommenteiksi. Nimi kuvaa, miten hän ikään kuin liitti etnofiktion päälle vielä kommentoinnin kerroksen.

– Nämä kuvat syntyivät viimeisinä, ja niissä ilmaisua kypsytti puupiirtämisen monivaiheinen menetelmä. Ilmaisu oli usein metaforista ja oma asenteeni tai mielipiteeni näkyi konkreettisena tilanteena. Pelkistetty piirtäminen kuvan rakentamisen menetelmänä tiivisti merkityksiä, koska valitsin mukaan vain idean kannalta olennaiset elementit.

Tutkimus valottaa tekijän näkökulmaa ja tuo esiin keskeisiä periaatteita, jotka ohjaavat visuaalista kerrontaa. Viitekehys tarkentui kuvien tekemisen myötä aineiston ja teorian väliseksi vuoropuheluksi. Esimerkiksi kuvan kielestä käydyn keskustelun innoittamana Nikula pyrki esittämään kieltolausetta kuvallisin keinoin.

– Näköhavaintoa jäljittelevät maisemakuvat, joissa tuon esille paikan omaleimaisia piirteitä, ovat minulle kuin todisteita tekemästäni matkasta. Toden tunnun lisäksi toinen kuvan voima tulee sen epämääräisestä kielestä, joka jättää lopullisen tulkinnan katsojalle. Kuvan lukemiseen vaikuttavat vielä totutut sommittelutavat, joita kuvan rakentajanakin huomasin toteuttaneensa intuitiivisesti. Koko kerronnallisuuden käsite kaipaakin uudelleen määrittelyä liikkumattoman kuvan kohdalla.

Graafisen suunnittelun korkeakouluopetusta tarjotaan Suomessa kahdessa yliopistossa: Taideteollisessa korkeakoulussa ja Lapin yliopistossa. Väitöskirjoja graafisen suunnittelun koulutusohjelmista on tehty toistaiseksi vasta muutama. Nikulan tutkimukseen yhdistyy laaja taiteellinen osio.

Tietoa väitöstilaisuudesta:
Taiteen maisteri Silja Nikulan väitöstutkimus Paikan henki – Matkailijan mielikuvasta graafiseksi kuvaksi tarkastetaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa torstaina 24. toukokuuta 2012 klo 12.00, Arktikum-talo, Polarium-sali, Pohjoisranta 4, Rovaniemi. Väitöskirjatyöhön liittyy taiteellinen osio, josta tehtyä kuvakoostetta esitetään samassa tilassa ennen väitöstilaisuutta klo 11.30 alkaen. Vastaväittäjänä toimii professori, taiteen tohtori Harri Laakso Aalto-yliopiston taiteen laitoksen Porin yksiköstä ja kustoksena professori Riitta Brusila.

Tietoa väittelijästä:
Silja Nikula (o.s. Hartikainen) on valmistunut mainosgraafikoksi 1982 ja taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta 1999.

Työurallaan hän on toiminut mainonnan visuaalisena suunnittelijana (AD) Helsingissä (Ajan Mainos, Markkinointi Arolinna) 1982–1986, Kuopiossa (Mainonnantekijät, Adsek) 1986–1988 ja Lapin Kansassa 1988. Graafisen suunnittelun opetustehtävissä hän on toiminut Rovaniemen taide- ja käsiteollisuusoppilaitoksessa 1988–1996 ja Lapin yliopistossa vuodesta 1996 lähtien. Graafisen suunnittelun lehtoriksi hänet nimitettiin Lapin yliopiston taiteiden tiedekuntaan 2004.

Lisätietoja:
Silja Nikula, p. 040 508 3892, silja.nikula(at)ulapland.fi

Julkaisun tiedot:
Silja Nikula: Paikan henki – Matkailijan mielikuvasta graafiseksi kuvaksi. Acta Universitatis Lapponiensis 228. Lapin yliopistokustannus: Rovaniemi 2012. ISBN 978-952-484-540-3. ISSN 0788-7604.

Julkaisun myynti:
Tiede- ja taidekirjakauppa Tila (Lapin yliopiston pääkirjasto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi), p. 040 821 4242, julkaisu(at)ulapland.fi, verkkotilaukset: www.ulapland.fi/lup

LaY/Viestintä/OT