Uutiset 2012

Väitös: Oppimateriaalin suunnittelu erikoisalojen englannin oppimisessa

19.6.2012

Oppialakohtaisen englannin kielen opiskelussa voidaan saavuttaa yliopistoissa hyviä tuloksia, kun hyödynnetään oppimismenetelmää, jossa opiskelijat tuottavat itsenäisesti oppimateriaaleja. Tämä tulee esiin Elizabeth E. Alssenin väitöstutkimuksessa.

Kasvatustieteen lisensiaatti Elizabeth E. Alssen tarkastelee väitöstutkimuksessaan yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä erikoisalojen englannin kielen oppimisesta.

Alssen tutkii neljää opetustoteutusta, jotka pidettiin tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen opiskelijoille Joensuun ja Kuopion yliopistojen kielikeskuksissa vuosina 2001–2004. Opettajajohtoisen opetuksen sijasta kursseilla käytettiin oppimisen menetelmää, jossa opiskelijat loivat pienryhmissä oman alansa englannin kielen oppimateriaaleja. Oppimateriaalit hyödynsivät tieto- ja viestintäteknologiaa, ja ne julkaistiin verkossa kurssin yhteiseen käyttöön.

– Opiskelijat kokivat oppimismenetelmän parantavan etenkin englannin kielen puhumisen, kirjoittamisen ja lukemisen taitoja sekä oman alan sanaston hallintaa. Huonoksi puoleksi koettiin se, että menetelmä vaati suhteellisen paljon aikaa varsinkin, jos omat tieto- ja viestintäteknologiset taidot vaativat kohentamista, Elizabeth E. Alssen toteaa.

Alssenin mukaan moni opettaja pohtii, kuinka opetusmenetelmiä voisi kehittää niin, että ne ottaisivat huomioon opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit, tuottaisivat mahdollisimman hyviä oppimistuloksia sekä auttaisivat opiskelijoita laajentamaan senhetkistä tietämystään. Yksi ratkaisu olisi osallistaa opiskelijoita yhä enemmän oppimisprosessiin.

– Tutkitussa oppimismenetelmässä opiskelijat pystyivät hyödyntämään englannin kielen oppimisessa tietotaitoa, jota he olivat saavuttaneet aiemmin opinnoissaan tai työssään. He kokivat kielen opiskelumotivaationsa kasvaneen, mikä näkyi muun muassa opiskelun tehokkuutena, parantuneena ajanhallintana ja ylpeytenä itse tuotetuista materiaaleista, Alssen kertoo.

Kyseistä oppimismenetelmää Alssen suosittaa sovellettavaksi vieraiden kielten opetukseen aina perusopetuksesta korkeakouluopetukseen asti.

Tutkimuksen opetuskokeiluihin osallistui yhteensä 53 tietojenkäsittelytieteen ja kasvatustieteen opiskelijaa Joensuun ja Kuopion yliopistoista vuosina 2001–2004. Opiskelijat olivat suorittaneet noin 10 vuoden englannin opinnot suomalaisessa peruskoulussa ja toisen asteen koulutuksessa. Oppimismenetelmän kautta tutkija pyrki aktivoimaan opiskelijoita sekä tarjoamaan heille mielekkäitä, arkielämää vastaavia syitä vieraan kielen käyttöön. Yleisinä oppimistavoitteina kursseilla oli parantaa englannin kielitaitoa lukemisen, sanaston, puhumisen, kirjoittamisen ja kuuntelemisen osa-alueilla sekä lisäksi kehittää tieto- ja viestintäteknologisia taitoja ja omatoimisen oppimisen taitoja.

Tutkimuksen aineisto koostuu opiskelijoilta kerätyistä oppimispäiväkirjoista, heille tehdystä kyselystä ja ryhmähaastatteluista. Aineistoa on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkijana toimi kurssien kielenopettaja, eli tutkimus kuuluu opettaja oman työnsä tutkijana -tutkimusperinteeseen.

Tietoja väitöstilaisuudesta:
Kasvatustieteen lisensiaatti Elizabeth E. Alssen väitöstutkimus Student Perceptions of Learning English for Specific Purposes Through ICT-Enhanced Peer Design of Instructional Materials tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa torstaina 21. kesäkuuta klo 12 luentosalissa 10. Vastaväittäjänä tilaisuudessa on emeritusprofessori Sauli Takala Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Kaarina Määttä Lapin yliopistosta. Tervetuloa!

Taustatietoja väittelijästä:
Elizabeth E. Alssen (s. 1957 Stettinissa Puolassa) on opiskellut soveltavaa kielitiedettä Birkbeck Collegessa (University of London, Iso-Britannia) sekä suorittanut filosofian maisterin tutkinnon pääaineenaan englantilainen filologia Poznanin yliopistossa Puolassa vuonna 1981 ja kasvatustieteiden lisensiaatin tutkinnon Joensuun yliopistossa 2003.

Työurallaan Alssen on toiminut muun muassa englannin kielen lehtorina Kuopion yliopistossa vuosina 1990–2002 ja Joensuun yliopistossa vuosina 2000–2001 ja 2004. Vuodesta 2002 lähtien Alssen on työskennellyt englannin didaktiikan lehtorina Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa.

Alssenin tutkimusintresseihin kuuluvat muun muassa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävät englannin kielen oppimateriaalit, kielten oppimisen erilaiset muodot (kuten itsenäinen oppiminen ja opetusjohtoinen oppiminen) sekä kielten opiskelun tehokkuus.

Lisätietoja:
Elizabeth E. Alssen, p. 040 484 4100, elizabeth.alssen(at)ulapland.fi
Väitöskirjan lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapin yliopiston viestinnästä: tiedotus(at)ulapland.fi tai p. 040 571 1960

Julkaisun tiedot:
Elizabeth E. Alssen: Student Perceptions of Learning English for Specific Purposes Through ICT-Enhanced Peer Design of Instructional Materials. Acta Universitatis Lapponiensis 232. Lapin yliopisto: Rovaniemi 2012. ISBN 978-952-484-550-2. ISSN 0788-7604.

Julkaisun myynti:
Tiede- ja taidekirjakauppa Tila (Lapin yliopiston pääkirjasto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi), p. 040 821 4242, julkaisu(at)ulapland.fi, verkkotilaukset: www.ulapland.fi/lup

LaY/Viestintä/SV