KM Antero Stenlund tutki yrittäjyyden tuottamista, jossa näkökulmina olivat oppiminen ja oppimisen edellytykset. Tutkimustuloksena hän esittää yrittäjyyden tuottamisen teorian, jonka keskiössä ovat yrittäjyyteen yhdistyvän kyvykkyyden tuottaminen sekä koulutuksen, työelämän ja yrittäjyyden toiminnallinen yhdistäminen.
Stenlund ehdottaa koulutuksen uudistamista, jossa
hyödynnettäisiin yrittäjyyden tuottamisen teoriaa ja sen sisältämiä ajatuksia.
Niitä voidaan hyödyntää suunniteltaessa, toteutettaessa ja arvioitaessa
ympäristöjä ja toimintaa, joilla halutaan edistää ihmisten kasvua
yrittäjyyteen. Tutkimus nostaa esiin muutoksen kohti yhteiskuntaa, jossa syrjäytymisen
riskit, moninaistuva kilpailu ja yrittäjyyden vaatimukset lisääntyvät. Samalla
yhteiskunta vaatii kansalaisiaan ottamaan täyden vastuun omasta elämästään ja
kilpailukyvystään, mikä puolestaan vahvistaa yrittäjyyden asemaa selviytymisen
ja menestymisen keinona.
- — Yrittäjyyden vaatimus onkin laajentunut pelkästään
yritystoiminnan alueelta kaikkeen inhimilliseen toimintaan ja elämään. Voidaankin
sanoa, että yrittäjyydestä on jo tullut vallitseva ihmisen identiteetti,
Stenlund toteaa.
Yrittäjyyden tuottamisen teorian lähtökohtana on yhteiskunnassa
toteutuvan muutoksen ja kilpailun hyväksyminen ihmisen kehittymisen ja
oppimisen lähtökohdaksi. Tutkimuksessa kilpailu nousee esiin voimana, joka
ohjaa ihmisiä tuottamaan aikaisempaa paremmiksi koettuja ratkaisuja ihmiselämän
erilaisiin tarpeisiin. Ratkaisuja tuottaessaan ihminen oppii ja hankkii
osaamista myös epäonnistuessaan.
— Osaamisen lisääntyminen parantaa ihmisen kykyä aikaisempaa itsenäisempään toimintaan ja päätöksentekoon. Yrittäjyyden tuottamisen teoria yhdistää yrittäjyyden kyvykkyyteen, jota kilpailu edellyttää, ja vastaavasti osaaminen rakentaa ja itsenäisyys ilmentää. Sillä viitataan yhtäältä mahdollisuuksien havaitsemiseen ja hyödyntämiseen, sekä toisaalta voimavaroja optimoivan ja hyötyjä maksimoivan kilpailuedun lähteeseen, Stenlund kertoo.
-
Prosessit
Yrittäjyyttä ilmentävää kyvykkyyttä tuotetaan prosesseissa, joissa ihminen
tarkastelee ja kehittää itseään suhteessa omaan itseensä, toimintansa
yhteisöihin, ratkaisujen tuottamiseen ja yhteiskunnalliseen kontekstiin. Tutkimus
nostaakin esiin reflektiivisen toiminnan, jolla ihmiset kehittävät itsensä
johtamisen, yhteisön hyödyntämisen, tuottamalla oppimisen ja kontekstin
hallinnan taitojaan.
Itsensä johtamisella ihmiset optimoivat omia voimavarojaan
ja maksimoivat hyötyjään. Yhteisön hyödyntäminen taas viittaa voimavarojen ja
osaamisen hakemiseen yhteisöistä. Tuottamalla oppimisessa korostuu osaamisen ja
itsenäisen toimijan aseman tavoittelu ratkaisukeskeisen
toiminnan kautta. Kontekstin hallinta puolestaan yhdistyy itsenäisyyden
tavoittamiseen omat mahdollisuudet tunnistamalla ja hyödyntämällä.
Stenlundin mukaan yrittäjyyteen yhdistyvä kyvykkyys
hankitaan koulutuksen, työelämän ja yrittäjyyden lävitse kulkevassa prosessissa,
jonka keskiössä ovat havainnot ja kokemusten käsittely. Tutkimus nostaa esiin
tuloksia ja johtopäätöksiä, joiden mukaan ihmisen on mahdollista saavuttaa
ammattilaisuus ja yrittäjyys jo opiskelunsa aikana. Ehdoksi tälle nousee
kilpailun hyväksymisen lisäksi koulutuksen, työelämän ja yrittäjyyden toiminnan
tasoille syventyvä yhdistäminen, eli toiminnallinen integraatio.
- — Tällaisissa oppimisympäristöissä koulutuksen, työelämän
ja yrittäjyyden rajat ovat täysin poistettu. Niissä kyvykkyyttä hankkivat
ihmiset toimivat yhtä aikaa opiskelun, työelämän ja yrittäjyyden vaatimissa rooleissa.
Kysymys ei ole pelkästään työharjoittelusta, yksittäisten kurssien
suorittamisesta työelämässä tai työelämää koskevien opinnäytteiden tekemisestä.
Toiminnallinen integraatio on paljon laajempaa ja syvempää. Se on yhteisten
prosessien luomista, Stenlund toteaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kiinnittyy
kontekstualismiin, sekä kontekstuaalisen tutkimuksen ja kasvun teorioihin.
Tutkimusympäristönä oli Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden koulutusohjelma
Proakatemia sidosryhmineen ja yhteistyökumppaneineen. Stenlund keräsi
tutkimusaineiston havainnoimalla ja haastattelemalla toimijoita
tutkimusympäristössä. Empiirisen analyysin menetelmänä tutkimuksessa Grounded Theory.
Tietoja väitöstilaisuudesta:
KM Antero Stenlundin väitöskirja ”Yrittäjyyden tuottaminen -
Tavoitteena kyvykkyys, jota kilpailu edellyttää, osaaminen rakentaa ja
itsenäisyys ilmentää” tarkastetaan Lapin
yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa perjantaina 10.3.2017 klo 12 alkaen,
luentosalissa 2, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi. Vastaväittäjänä toimii professori
(emeritus) Matti Koiranen Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori
(emeritus) Esa Poikela Lapin yliopistosta. Väitöstilaisuuden jälkeen on kahvitarjoilu Ravintola
Fellissä. Tervetuloa!
Tietoja väittelijästä:
Tauno
Antero Stenlund syntyi Porissa 1948. Hän valmistui kasvatustieteiden
maisteriksi 2007 Tampereen yliopistosta. Stenlund on toiminut laskentatoimen, talouspäällikön
ja talousjohtajan tehtävissä 1972–1983 sekä liikkeenjohdon konsulttina
1983–2009, josta yrittäjänä ja toimitusjohtajana vuodesta 1987. Erikoissuunnittelijana
ja opettajankouluttajana Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisessa
opettajakorkeakoulussa Stenlund työskenteli 2009-2015. Nykyisin Stenlund toimii
liikkeenjohdon konsulttina ja yrittäjyyden edistäjänä omassa yrityksessään.
Lisätietoja:
Antero Stenlund
antero.stenlund@outlook.com
040 5070 481
Tiedustelut ja lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapland University
Pressistä, puh. 040 821 4242, julkaisu(at)ulapland.fi. Väitöskirjojen
myynti: Verkkokauppa Juvenes
Julkaisun tiedot:
Antero Stenlund: Yrittäjyyden tuottaminen - Tavoitteena kyvykkyys, jota
kilpailu edellyttää, osaaminen rakentaa ja itsenäisyys ilmentää. Acta
Universitatis Lapponiensis 343. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi. 2017. ISBN
978-952-484-955-5. ISSN 0788-7604. Verkkoversio (pdf): Acta electronica
Universitatis Lapponiensis 211. ISBN 978-952-484-956-2. ISSN 1796-6310.
LaY/Viestintä/J-EK