Lapin, Oulun ja Helsingin yliopistojen saamen- ja alkuperäiskansatutkimuksesta vastaavat professorit ja apulaisprofessorit sekä kolmen keskeisen
saamelaisinstituution eli Saamelaiskäräjien, Saamelaismuseo Siidan ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen (Sogsakk) edustajat ovat keväällä
2018 aloittaneet yhteistyön saamelaisia koskevan tutkimuksen eettisten periaatteiden luomiseksi perustamalla asiaa valmistelevan työryhmän.
Yhteistyön taustalla on monessa yhteydessä jo pitkän ajan kuluessa havaittu tarve selkeyttää niitä eettisiä periaatteita, jotka ohjaavat
saamelaisia koskevaa tutkimusta.
Työryhmän työtä tukemaan on nimetty 16 henkilön neuvottelukunta, jossa eri alojen tutkijoiden lisäksi on kattavasti eri saamelaisinstanssien edustajia. Neuvottelukunnan lisäksi työryhmän apuna on asiantuntijaverkosto, jota ei nimetä erikseen vaan koostuu työryhmän käyttämistä asiantuntijoista tarpeen mukaan. Tämän lisäksi työryhmän jäsenet tiedottavat työn etenemisestä ja konsultoivat kollegoitaan työn alla olevista hahmotelmista.
Saamentutkimuksen eettisten ohjeiden laatiminen on tärkeä kansallinen hanke, joka toteutetaan yhteistyössä Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) kanssa. TENKin yleisiä ohjeita tarkentavia tutkimuseettisiä ohjeita on Suomessa laadittu tavallisesti tieteenalalähtöisesti. Saamentutkimuksen eettisten ohjeiden laatiminen poikkeaa tieteenalalähtöisistä
prosesseista. Saamentutkimus kohdistuu alkuperäiskansaan ja sen yhteisöön ja kulttuuriin.
Työryhmän yksi keskeinen lähtökohta on, että saamentutkimuksen eettisiä ohjeita hahmotellessa käydään niiden sisällöstä laaja-alaista keskustelua. Samaan tapaan kuin
tieteenalakohtaisia ohjeita koskevissa yleisissä keskusteluissa annetaan keskeinen merkitys tieteenalojen edustajien osaamiselle. Lisäksi saamentutkimuksen eettisiä ohjeita koskevassa keskustelussa tulee korostaa saamelaisyhteisön näkökantoja. Vain näin kunnioitetaan ja toteutetaan asianmukaisella tavalla saamelaisten itsemääräämisoikeutta
ja varmistetaan eettisten ohjeiden relevanttius ja merkitys saamelaisille itselleen.