Kasvatuksen tuulia -blogi

Sosiaaliset voimavarat korkeakouluopiskelijoiden kokemana: Yhteisöllisyys jaksamisen tukena

Korkeakoulutuksen rooli ulottuu yhä useammin akateemisten taitojen opettamisen lisäksi opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen. Tämä näkyy erityisesti siinä, että viime vuosina opiskelijoiden jaksamisen, mielenterveyshaasteiden ja toimeentulon epävarmuuden kysymykset ovat nousseet keskiöön tutkimuksessa ja julkisessa keskustelussa. Opiskelijat elävät usein ristipaineessa

Kuinka luokanopettajat tukevat oppilaiden liikunnallisten elämäntapojen kehittymistä?

Lasten fyysisen aktiivisuuden väheneminen on herättänyt runsaasti keskustelua ja huolta viime vuosina. Tutkimukset osoittavat, että vain noin kolmasosa suomalaisista lapsista ja nuorista saa suositusten mukaisesti tarpeeksi liikuntaa oman hyvinvointinsa kannalta (Kokko & Martin 2023). Samalla kun liikkumattomuus lisää riskiä moniin fyysisiin ja psyykkisiin sairauksiin se heijastuu myös

Hyvä työrauha ei synny itsestään - luokanopettajien näkemyksiä hyvän työrauhan rakentumisesta

Työrauha on perusta oppimiselle – ilman sitä luokassa on vaikea keskittyä, oppia ja kehittyä. Työrauhan ylläpitäminen on yksi opettajan keskeisimmistä tehtävistä (Blomberg, 2008; Saloviita, 2014), mutta silti opettajankoulutuksessa ei juurikaan paneuduta siihen, miten työrauhaa käytännössä rakennetaan ja ylläpidetään. Erityisesti uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kokevat usein eniten

Kasvatustieteiden tiedekunta
Opiskelu tiedekunnassa
Tutkimus