Hei Sinulle!
Kukapa meistä käsityön opettajista koki etäopetukseen siirtymisen mahdottomalta. Miten ihmeessä voin opettaa käsityötaitoja etänä? Itselläni siirtyi etäopetukseen järjestettäväksi mm. taonta, hitsaus ja elektroniikka. Ensimmäinen tehtävä oli tietenkin organisoida kotiin tarvittavat tieto- ja viestintätekniikkaa tukevat välineet ja rauhallinen tila. Tietokoneen ja erillisen näytön lisäksi siirsin toisen matalan pöydän lähelle työpistettäni, mihin asensin lisäksi telineen puhelimen kameralle (ks. tukimateriaalini), jotta voisin ”käsilläni” näyttää jotain. Työpaikalta tuli haettua sitten matkalaukullinen materiaalia, tarvikkeita ja ”pieniä” työkaluja. Mutta, mitä ihmeen mahdollisuuksia opiskelijoilla olisi sitten kotona tuottaa jotain?
Aloitin oman etäopetuksen elektroniikalla. Seurasin 5. luokkalaisen tyttöni käsityön etätehtäviä mielenkiinnolla. Milloin öljyttiin saranoita, tehtiin työkaluinventaariota yms. Totta, tehtävät vaativat todellakin käden taitoja, mutta ns. aineenhallinnallisia sisältöalueita ei kuitenkaan harjoiteltu etäopetuksessa. Olisiko tämä sitten käsityön etäopetuksessa mahdollista? Kun unohdamme mm. perustekniikat, materiaalit ja työvälineet, katoaako käsityö? Miten määrittelen käsityön pedagogisen sisältötietoni, kun kyseessä on käsityön etäopetus? Voiko esimerkiksi elektroniikkaa opettaa etänä?
Muutamia päiviä oli aikaa esittää itselle todella haasteellisia kysymyksiä sekä harjoitella itse etävälineiden opetuskäyttöä. Eniten pään vaivaa tuotti se, miten ihmeessä saan opiskelijat oppimaan. Tekemällä oppimisen -periaatetta tuli pohtia ja perusteita sekä omille ajatuksille että ideoille etäopetuksen toteutuksesta tuli kriittisesti miettiä. En kuitenkaan heti mennyt tyrmäämään käden taitojen merkitystä, vaan esitinkin opiskelijoille lähtökohdan – nyt simuloidaan!!! Tein kaikki mahdolliset kokeilut kodin ns. roskamateriaaleista koskien mm. komponenttien ja piirilevyn valmistamista. Lähetin hyvissä ajoin opiskelijoille videon, jossa kerroin, mitä materiaaleja ja tarvikkeita heidän tulisi kerätä tai ehkä pienimuotoisesti hankkia. Piirilevyn valmistaminen simuloitiinkin sitten mm. pahvin, hammastikkujen ja eriväristen tussien avulla.
Toivon Sinulle, että saisit laatimani tukimateriaalin avulla haltuun yksinkertaiset välineet oppilaiden yhteydenpitoon ja käsityön opettamiseen!