Kasvatuksen tuulia -blogi

Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista ja kehittämistarpeista

Luokanopettajien työnkuva on samanlainen niin vastavalmistuneille kuin kokeneille opettajille, minkä vuoksi siirtymä opinnoista työelämään on opettajille haastavampi kuin monilla muilla aloilla. Useilla muilla ammattialoilla työura alkaa helpommilla tehtävillä, ja vastuuta lisätään vähitellen. Luokanopettajat puolestaan kantavat heti työuran alussa täyden juridisen ja pedagogisen vastuun

Monikielisyyden haasteet ja mahdollisuudet – Oppimisvaikeuksien tunnistaminen S2-oppilailla peruskoulussa

Suomalainen peruskoulu elää voimakkaasti muuttuvassa todellisuudessa, jossa oppilasaineksen moninaisuus kasvaa kulttuurisesti ja kielellisesti. Vieraskielisten oppilaiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana ja vuonna 2022 perusopetuksen oppilaista 10 % oli vieraskielisiä (Suomen virallinen tilasto 2022). Erityisesti maahanmuuttajaoppilaat ja heidän perheensä tuovat

Työnantajien näkemyksiä yleisen kasvatustieteen tutkinnon käytettävyydestä työelämässä

Opiskelijoita askarruttavat alanvalintaan liittyvät kysymykset sekä toiveet tulevaisuuden työelämästä. Opintojen eri vaiheissa pohditaan, mihin koulutus valmistaa ja miten koulutuksesta opittuja asioita voidaan hyödyntää työelämässä. (Penttinen, Skaniakos, Karhu, Liimatainen & Keskinarkaus 2014, 10.) Yleisen kasvatustieteen koulutus luetaan generalistialan koulutukseksi. Generalisteilla

Kasvatustieteiden tiedekunta
Opiskelu tiedekunnassa
Tutkimus