Kuvassa kaksi luokanopettaopiskelijaa opettavat liitutaulun edessä.

Tutkimus: Suomalaista opettajankoulutusta tulee kehittää kulttuurisesti vastuullisemmaksi

3.12.2024

Suomalaisen opettajankoulutuksen tulisi olla entistä inklusiivisempaa, jotta tulevilla opettajilla on riittävästi osaamista kulttuurisen monimuotoisuuden ymmärtämiseksi ja kunnioittamiseksi.

Opettajankoulutuksen yhtenä tehtävänä on valmistaa tulevat opettajat toimimaan erilaisissa luokkahuoneissa. Tavoitteen saavuttamiseksi on tärkeää ymmärtää, millaiset ovat opettajaopiskelijoiden tiedot ja asenteet moninaisuutta kohtaan.

Lapin yliopistossa vuosina 2019¬2020 tehdyssä tutkimuksessa kartoitettiin 172 ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijan tietämystä ja asenteita saamelaisia kohtaan. Saamelaiset ovat Suomen ainoa virallisesti tunnustettu alkuperäiskansa. Opiskelijat arvioivat omat tietonsa saamelaisista huonoiksi. Heidän perustiedoissaan oli merkittäviä puutteita.

Tulokset on jo huomioitu Lapin yliopiston opettajankoulutuksen opintosuunnitelman tuoreimmassa uudistuksessa: sisältöihin lisättiin tietoa alkuperäiskansoista ja saamelaisuudesta. Pigga Keskitalo Lapin yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnasta kuitenkin muistuttaa, että kansallista kehittämistyötä on tarve jatkaa.

– Opettajankoulutusta tulee jatkossakin kehittää niin, että valmistuvilla opettajilla on tarvittava tietotaito kulttuurisen moninaisuuden ymmärtämiseen ja sen kunnioittamisen edistämiseen, Keskitalo toteaa.

Luokkahuoneiden moninaisuus kasvaa jatkuvasti. Valmistuvien opettajien osaamista on täydennettävä, jotta opetussuunnitelmat vastaavat Opetushallituksen asettamiin vaatimuksiin kansallisten kulttuurien opetuksesta.

– Tulokset korostavat, että opettajankoulutuksen tulisi olla yhä entistä inklusiivisempaa, painottaa Tanja Joona Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta.

Tutkimus tukee merkittävällä tavalla Suomen Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa ja Lapin yliopiston johtamaa REBOUND-projektia.

Tietoja julkaisusta:
Korte, S. M., Paksuniemi, M., Keskitalo, P., Selkälä, A., Körkkö, M., Anderson, K., Sarivaara, E. & Joona, T. (2024). Finnish Pre-Service Teachers’ Knowledge about Indigenous Sámi People. Diaspora, Indigenous, and Minority Education, 1–16.
https://doi.org/10.1080/15595692.2024.2415018

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori Satu-Maarit Korte
satu-maarit.korte(at)ulapland.fi
040 484 4492

Professori Pigga Keskitalo
pigga.keskitalo(at)ulapland.fi
040 484 4153

Yliopistotutkija, dosentti Tanja Joona
tanja.joona(at)ulapland.fi
040 484 4283