Mediakasvatuksen käsite on vakiintunut suomalaiseen käytäntöön 2000-luvulla. Kuitenkin ikääntyneiden osallisuus mediakasvatuksen käytännön toteutuksen ja tutkimuksen kohteena on ollut ja on edelleen ohut. Ikääntyneiden mediakasvatukseen liittyvä tutkimus ja käytännön työ on määrällisesti vähäisempää kuin lasten ja nuorten vastaava. Lapin yliopistossa tehty ikäihmisten mediakasvatukseen kohdistuva tutkimus on osoittanut ikäihmisten mediakasvatuksen tarpeen. Mediakasvatuksen, digitalisoituvien yhteiskuntien ja sukupolvien välisen tasa-arvon näkökulmista yli 65-vuotiaiden ryhmä on tärkeä: he käyttävät internetiä nuorempiaan selvästi vähemmän ja osittain eri tavoilla.
Sama tarve ikäihmisten mediakasvatukselle on ilmennyt aikuisopetukseen/-koulutukseen suuntautuvissa opettajan pedagogisissa opinnoissa. Opiskelijat ovat kiinnostuneita ikäihmisten mediakasvatuksesta ja oppimisesta. He haluavat opetusharjoittelussaan esim. tukea ikäihmisten taitoja käyttää sosiaalista mediaa. Kuitenkin nykyisissä erillisissä tai aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa on niukasti – jos lainkaan – ikäihmisten oppimiseen, mediakasvatukseen ja digitaalisiin taitoihin liittyviä sisältöjä.
IkäihMe perustuu hankkeen Lapin yliopiston ja Helsingin yliopiston toimijoiden mediakasvatusta, erityisesti ikäihmisten mediakasvatusta sekä opetusharjoittelun ohjausta koskevalle hanketta edeltävälle ja sen aikana tekemälle tutkimukselle. Hankkeen perustana olevia, hanketta edeltäviä tutkimusjulkaisua on koottu alle.