Vammaissosiaalityö, asiakasosallisuus ja digitalisaatio
VamO -hankkeessa on käynnissä osatutkimus, jossa tarkastellaan asiakasosallisuuden ja asiakaslähtöisyyden toteutumista vammaissosiaalityön asiakasprosesseissa, digitalisaation kontekstissa. Asiakasosallisuuden ja asiakaslähtöisyyden käsitteiden lisäksi osatutkimuksessa hyödynnetään muun muassa toimijuuden ja etiikan näkökulmia.
Tutkimusaineistoina osatutkimuksessa toimivat hankkeen aikana kerätyt kehittäjäsosiaalityöntekijöiden ja järjestötoimijoiden ryhmäkeskusteluaineistot, vammaisten asiakkaiden yksilöhaastatteluaineisto, sekä asiakasasiakirja-aineisto.
Osatutkimuksesta julkaistaan useita tieteellisiä artikkeleita vuosien 2017-2020 aikana. Asiakashaastatteluista tunnistettuja alustavia tuloksia on kerrottu mm. Vammaispalvelujen neuvottelupäivillä 8-9.2.2018. Kaikki VPN- päivien esitykset löytyvät oheisesta linkistä https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/ajankohtaista/vammaispalvelujen-neuvottelupaivat
Osatutkimukseen liittyen Nuorisotutkimus -lehdessä 4/2017 julkaistiin Mari Kivistön kirjoittama kansainvälisiin tutkimusartikkeleihin perustuva katsausartikkeli "Vammaisten nuorten teknologisten toimijuuksien rakentuminen digitalisoituvassa yhteiskunnassa".
Kuntoutus -lehdessä 1/2019 julkaistiin hankkeen nykyisten ja entisten työntekijöiden kirjoittamana asiakashaastatteluaineiston pohjalta katsausartikkeli "Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa". Lehti ilmestyy myöhemmin kokonaan sähköisenä https://kuntoutussaatio.fi/palvelumme/viestinta-ja-tiedolla-vaikuttaminen/kuntoutus-lehti/arkisto/kuntoutus-1-2019/
7.6.2019 on julkaistu Mari Kivistön kirjoittama artikkeli "Sosiaalityön eettinen toimijuus digitalisaatiossa - esimerkkinä vammaissosiaalityö" teoksessa Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö, jossa julkaistiin myös toinen artikkeli hankkeen tutkimuksesta (Romakkaniemi ym.).
Mari Kivistön ja professori Sanna Hautalan yhteisartikkeli, joka käsittelee vammaissosiaalityön asiakasprosessien asiakaslähtöisyyttä asiakasasiakirjojen valossa, on myös hyväksytty jukaisuprosessiin.
Lisätietoja tutkimuksesta:
Mari Kivistö (mari.kivisto(at)ulapland.fi)
Mari Kivistön tutkimusjulkaisut löytyvät myös täältä https://lacris.ulapland.fi/fi/persons/mari-kivistoe(bc5af99f-7b4f-4fb7-bfba-5a9e3291df74)/publications.html