Toimenpiteet ja tulokset
Hankkeen aikana kehitettiin uusia keinoja opinto-ohjaajien, opiskeluhuollon toimijoiden ja ammatillisen koulutuksen omaohjaajien työn tueksi oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomiin ohjauksen ja siirtymävaiheen velvoitteisiin vastaamiseksi. Hankkeen toimenpiteillä parannettiin siirtymävaiheisiin liittyvää tiedonsiirtoa moniammatillisessa yhteistyössä sekä vahvistettiin oppilaitoksen ja huoltajien välistä yhteistyötä ennakoivalla otteella. Hankkeessa kartoitettiin ensimmäisten laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvien nuorten kokemuksia siirtymävaiheesta toiselle asteelle ja tuotettiin tietoa siitä, miten nuoret itse kokevat oppivelvollisuuden laajenemisen ja siirtymävaiheeseen liittyvät tuen tarpeet. Hankkeen aikana selvitettiin johtotason ja ohjaushenkilöstön näkemyksiä toisen asteen siirtymävaiheessa olevia koskevien muutosten toteuttamiseksi sujuvasti oppilaitosten ohjaustyössä ja tuotettiin tietoa laajemman toimintakulttuurin, oppilaitosten ohjaustyön ja moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi. Hankkeen toimenpiteenä järjestettiin opetushenkilöstölle pedagogista ja moniammatillista osaamista vahvistavaa koulutusta.
Hankkeen tuloksena perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen yhteistyö tiivistyy. Oppivelvollisten siirtymävaiheeseen, sen tukemiseen ja hallinnointiin on löydetty yhtenäisiä toimintatapoja. Opiskelijoiden kokemusten kartoittamisen ja konkreettisten opintoihin sitouttamistoimien myötä opiskelijat saavat vahvan alun toisella asteella. Opiskelijat sitoutuvat opintoihin alusta alkaen paremmin, kun ryhmäytymiseen ja poissaoloihin kiinnitetään paremmin huomiota. Keskeytymisuhan alla olevat opiskelijat havaitaan ajoissa ja heitä osataan tukea oikea-aikaisesti. Hallinnoinnin näkökulmasta yhteistyökäytännöt ja roolit ovat selkiytyneet ja niihin liittyvät mahdolliset haasteet ja esteet ovat tiedossa. Uudistusta voidaan paremmin hahmottaa systeemisenä muutoksena, jolla on erilaajuisia vaikutuksia eri koulutusasteille.