Boostia koulu- ja työhyvinvointiin
Hankkeen tavoitteena on lisätä
opetus- ja kasvatusalan henkilöstön työhyvinvointia, luoda myönteistä
toimintakulttuuria ja vahvistaa tätä kautta kaikkien kasvatus- ja
oppimisympäristöjen jäsenten hyvinvointia. Opettajien ja kasvattajien hyvällä
työhyvinvoinnilla on vaikutusta mm. työn laatuun, työhön sitoutumiseen,
työmotivaatioon, tunne- ja vuorovaikutustaitojen kasvuun sekä lasten ja nuorten
oppimistuloksiin. Kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia teemoja käsitellään
kaikissa koulutusosioissa. Hankkeen koulutusten myötä osallistujat saavat tutkimusperusteisia
menetelmiä työhyvinvoinnin, myönteisen toimintakulttuurin sekä lasten ja
nuorten hyvinvoinnin edistämiseen ja tukemiseen. Koulutusosiot toteutetaan pääosin
verkossa, 4. osion lähikoulutukset Rovaniemellä.
Hankkeen koulutusosiot:
1) ”Hyvä fiilis” – toimivaa hyvinvointiopetusta ja
ryhmätoimintaa (2 op)
2) Positiivisia tuulia varhaiskasvatuksen työhyvinvointiin (3 op)
3) Kohti kukoistavaa koulua (3 op)
4) Hyvinvoiva opettaja (2 op)
Digiosaamista kasvattajien ja oppijoiden arkeen
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa kasvatus- ja
opetushenkilöstön pedagogista ja ammatillista osaamista vastaamaan vahvemmin
Uudet lukutaidot -ohjelman tavoitteisiin tukea jokaisen oppijan digitaalista
osaamista. Hanke tarjoaa monipuolisia, ohjelman keskeisiin teemoihin
kiinnittyviä koulutuksia, joiden avulla ohjelman sisältöjä ja tavoitteita on
helpompi viedä osaksi kasvatus- ja oppimisympäristön arkea. Koulutukset toteutetaan lähi- ja verkkototeutuksina. Ne
sisältävät monipuolisia käytännön harjoitteita ja omassa työssä toteutettavia
oppimisprojekteja.
Hankkeen koulutusosiot:
1) Leikillistä oppimista luonnonhelmassa - kohti uusia lukutaitoja (2 op)
2) Mediakasvatusvinkkejä varhaiskasvatukseen (2 op)
3) Videoiden hyödyntäminen esi- ja peruosopetuksessa (2 op)
4) Digitaalinen osaaminen varhaiskasvatuksessa (5 op)
KIVA - Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta
Hankkeen tavoitteena on syventää tuen järjestämiseen liittyvää osaamista
sekä varhaiskasvatussuunnitelman, että uudistuvan varhaiskasvatuslain
mukaisesti ja kehittää varhaiskasvatushenkilöstön pedagogista osaamista myös
vaativassa tuessa. Lisäksi hankkeen aikana pyritään vahvistamaan
varhaiskasvatuksen laadun prosessitekijöitä, kuten pedagogista johtamista ja
inklusiivista toimintakulttuuria, käsittelemällä alan viimeisintä
tutkimustietoa mm. lapsen tuen järjestämisen periaatteista ja käytänteistä sekä
avaamalla varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa annettuja ohjeita ja
määräyksiä. Koulutukset toteutetaan verkossa. Osallistujien oppimistehtäviä
työstetään vertaismentoroinnin ja kouluttajien verkko-ohjauksen keinoin.
Hankkeen koulutusosiot:
1) Inklusiivinen varhaiskasvatus ja pedagoginen johtaminen (2 op)
2) Kasvun ja oppimisen polulla eteenpäin - inklusiivinen varhaiskasvatus (2 op)
3) Pedagoginen kirjoittaminen - lapsen vasu (2 op)
4) Tuen tarpeet ja niiden huomioiminen varhaiskasvatuksessa (2 op)
Moninainen koulu – vaativimmat oppilaat kaikille yhteisessä koulussa
Inklusiivista koulua haastavat erityisesti vaativimman
erityisen tuen tarpeita omaavat oppilaat: psyykkisesti oireilevat, väkivallalla
tai päihteillä oireilevat, kouluakäymättömät, kehitysvammaiset tai
monitarpeiset oppilaat. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa oppimisen tuen ja
yksilöllisten oppimispolkujen toteutumista lisäämällä lasten ja nuorten
kanssa työskentelevien tietämystä kansallisen kehittämisen kärjistä erityisesti
vaativan (erityisen) tuen näkökulmista. Hankkeen aikana tutustutaan niihin
toimijoihin ja menetelmiin, jotka ovat kansallisesti koulujen ja opettajien
käytettävissä, esimerkkeinä konsultatiivista tukea tarjoavat organisaatiot
(konsultatiivinen sairaalopetus, Vaatu-konsultaatiomalli, Oppimis- ja
ohjauskeskus Valterin toimintamallit, syrjäytymisen ehkäisyä ja sovittelua
rakentavat toimintamallit (Aseman Lapset ry:n toiminta). Koulutukset toteutetaan verkossa. Hankkeen kohderyhmänä on esi- ja perusopetuksen henkilöstö.
Hankkeen koulutusosiot:
1) Rakenteellinen ja pedagoginen koulun kehittäminen (2 op)
2) Psyykkisesti, päihteillä ja rikoksilla oireilevat oppilaat (2 op)
3) Kehitysvammaiset oppilaat ja ohjauksellinen tuki (2 op)
4) Kouluakäymättömyys sekä vaikeasti rakastettavat lapset ja nuoret (2 op)
5) Hyvinvointi, osallisuus ja vaativuus koulutyän kehittämisessä (2 op)
Restoratiivinen lähestymistapa ja eheyttävän kohtaamisen toimintakulttuuri oppimisyhteisöissä
Hankkeen tavoitteena on antaa teoreettiset
lähtökohdat ja käytännön menetelmät, joilla edistää oppimisyhteisön työrauhaa
ja hyvinvointia. Osallistujat perehtyvät sosiaalisia taitoja vahvistaviin
menetelmiin kuten circle-työskentelyyn opetustilanteissa sekä sovitteluun
ja conferencing-menettelyyn arjen
konfliktitilanteissa. Huomiota kiinnitetään ennaltaehkäisevästi siihen,
mitä oppimisyhteisössä voidaan tehdä, jotta vakavalta väkivaltakierteeltä
vältytään. Restoratiivisella lähestymistavalla kasvattajat ja
opettajat vahvistavat myönteisesti osapuolten kyvykkyyttä ja asiantuntijuutta
oman tilanteensa ratkaisussa ja henkilökohtaisessa vastuunotossa tuottaen
voimaantumisen kokemusta leimaantumisen ja syrjäytymisen kokemuksen
sijaan. Restoratiivisella lähestymistavalla vahvistetaan oppilaiden
osallisuutta osana yhteisön turvallisuuden ja hyvinvoinnin suunnitelmien
toteuttamisessa. Hanke tuottaa oppimisyhteisöihin osaamista arjen ristiriitojen
ehkäisyyn ja selvittelyyn ja työrauhan turvaamiseen OKM:n toimenpideohjelman mukaisesti.
Osallistujat käyvät läpi kokonaan 8 op:n prosessin, johoon kuuluu kolme koulutusosiota.
Hankkeen koulutusosiot:
1) Aloitusseminaari - Kohti kohtaamisen kulttuuria (2 op)
2) Restoratiivisen prosessin sanoitus ja ohjaus (3 op)
3) Restoratiivinen työote ja eheyttävän kohtaamisen taito kasvatustyössä (3 op)