Kasvatustieteiden tiedekunnan uutiset
Kuva voittajateoksesta palkintopöydällä.

AI in Learning: Designing the Future -teos palkittiin

3.10.2024

AI in Learning: Designing the Future -teokselle on myönnetty China New Development Award-palkinto. Teoksessa on mukana Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkijoiden artikkeli simulaatiopohjaisesta oppimisesta.

Palkinnon myöntänyt Springer Nature toteaa, että kyseessä on yksi vaikuttavimmista tieteellisistä teoksista ja kontribuutiosta YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Lapin yliopiston kasvatustieteiden ja mediakasvatuksen tutkijat Heli Ruokamo, Marjaana Kangas, Hanna Vuojärvi ja Liping Sun kirjoittivat yhdessä Napconin Pekka Qvistin kanssa teokseen artikkelin tekoälyn tukemasta simulaatiopohjaisesta oppimisesta. He tarkastelivat oppijoiden emotionaalisia kokemuksia ja itsesäätelyä sekä sitä, miten oppijat selviytyivät stressaavista tilanteista.

– Tutkimus osoitti, että oppijat kokivat monenlaisia positiivisia ja negatiivisia tunteita ja että tunteet ovat syvällisesti yhteydessä oppimiseen. Tekoälytutor voi auttaa päätöksenteossa ja kriittisten kohtien visualisoinnissa sekä tärkeissä kohdissa kysymään tarkentavia kysymyksiä, Heli Ruokamo kertoo.

Lue artikkeli tästä.

Artikkeli on tuotettu osana Business Finland-rahoitteista AI in Learning -hanketta.

Julkaisutiedot
Ruokamo, H., Kangas, M., Vuojärvi, H., Sun, L., & Qvist, P. (2022). AI-Supported Simulation-Based Learning: Learners’ Emotional Experiences and Self-Regulation in Challenging Situations. In H. Niemi, R. Pea, & Y. Lu (Eds.), AI in Learning: Designing the future (pp. 175–192). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-09687-7_11  

Lisätietoja

Professori Heli Ruokamo
Johtaja, Media Education Hub
Kasvatustieteiden tiedekunta
040 587 9090
heli.ruokamo(at)ulapland.fi