Uutiset 2024
Kuva Tarinatalo-pelin etusivulta
Tarinatalo-verkkopeliympäristö tarjoaa elämyksellisiä pelikokemuksia. Tavoitteena on ollut rakentaa pedagogisesti innostava oppimisympäristö, joka inspiroi lapsia ja nuoria lukemaan ja kirjoittamaan.

Uusi verkkopeli Tarinatalo innostaa peruskoululaisia kirjoittamaan

30.9.2024

Uusi verkkopeli Tarinatalo innostaa peruskoululaisia kirjoittamaanTarinatalo-verkkopeli motivoi 5.–9.-luokkalaisia koululaisia kirjoittamaan ja tukee peruskoulun kirjoittamisen opetusta. Lapin yliopiston, Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttama verkkopeliympäristö on veloituksetta kaikkien opettajien käytettävissä.

Lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaidon opiskelumotivaation laskeminen on ajankohtainen huolenaihe. Samalla peruskoulun opetussuunnitelma velvoittaa kouluja ja opettajia siihen, että lapsia innostetaan lukemisen ja kirjoittamisen pariin. Lapin yliopiston johtamassa Pelaa, keksi & kirjoita – hankkeessa on etsitty haastavaan tilanteeseen uusia ratkaisuita. Yksi näistä on juuri julkaistu Tarinatalo-oppimisympäristö.

– Halusimme erityisesti rohkaista lukemisen ja kirjoittamisen pariin niitä lapsia ja nuoria, joilla on haasteita luku- ja kirjoitustaitojen kanssa, kertoo hanketta johtava Lapin yliopiston yliopistonlehtori Outi Kallionpää.

Kallionpää ja kirjoittamisen tutkija, tutkijatohtori ja dosentti Johanna Pentikäinen ovat suunnitelleet pelin sisällön ja pedagogiset ratkaisut uusimpien tutkimustietojen pohjalta.

– Tämän työkalun avulla opettajan on mahdollista innostua myös itse uudenlaisesta monilukutaito-opetuksesta, Kallionpää jatkaa

Kyseessä on ainutlaatuinen hanke, sillä yli kaksi vuotta kehitetty verkkopeliympäristö on veloituksetta kaikkien Suomen opettajien käytettävissä.

Tarinatalo-peli rakentuu pohjoisten korkeakoulujen monitieteiselle tutkimus- ja kehittämisyhteistyölle. Se yhdistää Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan pedagogista osaamista, Oulun ammattikorkeakoulun ohjelmointiosaamista sekä Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden käyttäjälähtöisen teknologian ja hyötypelien suunnitteluosaamista.

Erilaisten kirjoitustaitojen harjoitteleminen vahvistaa minäpystyvyyttä

Tarinatalo-pelissä pelaaja tuottaa oman tarinatekstinsä. Siihen valmistaudutaan vaiheittain. Tarinan kirjoittamista varten kerätään ja harjoitellaan erilaisia kirjoittajan taitoja.

– Monipuoliset tehtävät opettavat laajasti kirjoitustaidon eri osa-alueita. Ne ovat valtavan tärkeitä myös siksi, että ne tukevat kirjoittamisessa tärkeää minäpystyvyyden tunnetta, Kallionpää korostaa.

Oppimisympäristössä voi opetella esimerkiksi seuraavia asioita: kirjoittajan valmiuksia (tyhjän paperin kammon selättäminen, virheiden sietäminen, vapaus ideoida, luovuus), tekstilajitaitoja, tarinan kaaren rakentamista, kirjoitusprosessin hallitsemista ja kielioppia.

Nuorten ideat ja toiveet näkyvät valmiissa pelissä

Oppimisympäristön lopulliset käyttäjät, peruskouluikäiset lapset ja nuoret, ovat olleet aktiivisesti mukana kehittämistyössä. Kouluissa järjestetyissä työpajoissa nuoret kertoivat suunnittelijoille omia ajatuksiaan sekä ideoivat ja suunnittelivat pelimateriaaleja. Lisäksi he ovat toimineet pelin testaajina ja palautteenantajina ennen julkaisua.

– Nuoret innostuivat luovista ja inspiroivista suunnittelumenetelmistä, ja heidän hienot ideansa näkyvät myös valmiissa oppimisympäristössä. Esimerkiksi pelin päävastustaja Varjojen ruhtinas, tuttavallisemmin Varjis, ja Taikakynä ovat peräisin lasten luonnostelmista, kertoo käytettävyysasiantuntija Ruut Tikkanen Oulun yliopiston INTERACT-tutkimusyksiköstä.

Kuva 2_Tarinatalo_taikakynä_web.jpg
Idea pelihahmon kädessä olevasta Taikakynästä tuli työpajoihin osallistuneilta koululaisilta. Suunnittelutyöhön osallistui kolme oululaista koulua, ja työpajoja järjestettiin yhteensä 10.

Luokkahuonetyöskentelyn avulla tutkijat ovat voineet testata esimerkiksi pelissä etenemistä ja oppimistehtävien sujuvuutta. Oulun yliopiston tutkimusryhmien ohella myös tietojenkäsittelytieteiden yliopisto-opiskelijat osallistuivat yläkoululaisten kanssa tehtävään kehittämistyöhön testaten peliä ja sen eri vaiheita yhdessä nuorten kanssa. Lisäksi he laativat pääpeliin liittyviä minipelejä pedagogisen ohjeistuksen perusteella.

– Yhteisenä tavoitteenamme oli luoda tarinavetoinen hyötypeli, joka innostaa lapsia käyttämään mielikuvitustaan kiinnostavien pelimekaniikkojen ja elämyksellisen pelikokemuksen kautta, tiivistää suunnitteluvastaava Juho Mattila OASIS-tutkimusyksiköstä.

Tarinatalo on tuotettu Lapin yliopiston Pelaa, keksi & kirjoita -hankkeen, Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden INTERACT- ja OASIS -tutkimusyksiköiden ja Oulun ammattikorkeakoulun Meta Pilot Factory- hankkeen yhteistyössä. Pelin kehittämistä ja siihen liittyvää tutkimusta ovat rahoittaneet Media-alan tutkimussäätiö sekä MetaPilot Factory -hanke. Kehittämistyön jatkamiselle on saatu hankerahoitus.

Lisätietoja

Tarinatalo-verkkopeliympäristö: https://pelaakeksikirjoita.fi/Tarinatalo
Tietoa Tarinatalosta Oulun yliopiston INTERACT-tutkimusryhmän sivulla suomeksi ja englanniksi

Outi Kallionpää
Suomen kielen ja kirjallisuuden didaktiikan yliopistonlehtori
Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta
040 131 9987
outi.kallionpaa(at)ulapland.fi

Ruut Tikkanen
Yliopisto-opettaja, tietojenkäsittelytieteet
Oulun yliopisto, sähkö- ja tietotekniikan tiedekunta
050 527 2029
ruut.tikkanen(at)oulu.fi

Juho Mattila
Yliopisto-opettaja, tietojenkäsittelytieteet
Oulun yliopisto, sähkö- ja tietotekniikan tiedekunta
040 552 9386
juho.mattila(at)oulu.fi