Hankkeen kehittämisprosessi edistää pandemia-aikana kehitettyjen hyvien asiakaspalvelu- ja työntekokäytäntöjen vakiinnuttamista sekä samalla uusien, pandemian jälkeiseen liiketoiminnan elvyttämiseen liittyvien välttämättömien toimien kehittämistä Lapin kauppa- ja ravintola-alan yrityksissä. Hankkeessa kehitetään 15 yrityksen toimintaa ohjatussa yrityskohtaisessa ja osin yrityksille yhteisessä valmennusprosessissa.
Nopeita, elvyttäviä toimia kehittävässä hankkeessa yritysten kanssa löydetään ja vakiinnutetaan tapoja kehittää yrityksen toimintoja ja asiakkaille tarjottavia palveluita sekä hyödyntää pandemia-ajan kokemukset. Hankkeen toimenpiteillä edistetään alueen yritysten ja elinkeinoelämän elinvoimaa ja vaikutetaan suoraan yritysten tulokseen sekä liiketoimintaosaamisen kehittämiseen.
Hankkeen tavoitteet ovat:
1. Elvyttää ja kehittää yritysten liiketoimintaa ja muutoskyvykkyyttä nopeilla kehittämistoimilla.
2. Toteuttaa yrityksille valmennusta, joka kartoittaa kauppa- ja
ravintola-alan yritysten nopeat kehittämistarpeet ja tunnistaa
pandemia-aikana tapahtuneet asiakasmäärämuutokset, nopeasti
käyttöönotetut toimintatapamuutokset sekä lähitulevaisuuden tarpeet
yritystoiminnan elvyttämiseksi. Tavoite on vahvistaa yrityksen
kehittämistoiminnan valmiuksia vastaamaan pandemian jälkeisen ajan
tarpeita ja odotuksia.
3. Tuottaa 15:n yrityskohtaisen kehittämistyön pohjalta sähköinen koonti
parhaista käytänteistä laajemmin lappilaisissa mikro- ja pk-yrityksissä hyödynnettäväksi.