Siirry sivusisältöön
fi
en
se
Hae opiskelijaksi
Opiskelu
Tutkimus
Taide ja muotoilu
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto
Turvallisuus
Yksiköt
Yhteystiedot
Intra
FI
EN
Sápmi
Turvallisuus
Yksiköt
Yhteystiedot
Intra
Hae opiskelijaksi
Opiskelu
Tutkimus
Taide ja muotoilu
Yhteistyö ja palvelut
Yliopisto
FI
/
IkäihMe-hanke
/
Hankkeen julkaisut | Publications
Hankkeen julkaisut | Publications
Kasvatustieteen opinnot
Oikeustieteen opinnot
Taiteen ja muotoilun opinnot
Yhteiskuntatieteiden opinnot
Avoimen yliopiston opinnot
Täydennyskoulutusta
Koulutustarjonta
Näin haet
Korkeakoulujen yhteishaut
Avoimen väylän haku
Siirtohaku
Haku tohtorikoulutukseen
Hakijan opintoneuvonta
Valintakokeen yksilölliset järjestelyt
Kielitaitovaatimukset
Virallisesti oikeaksi todistetut liitteet
Yhteishaun valintamenettely ja valintakokeet
Tervetuloa valintakokeisiin
Valintojen tulokset
Vanhat valintakoetehtävät
Viisi faktaa todistusvalinnasta
Opiskelijavalintatilastoja
Tutustu meihin
Pääkampuksen pohjapiirros & Lapin yliopisto kartalla
Lapin yliopiston Avoimet ovet -päivä
Virtuaalikierros
Elämää Rovaniemellä
Yhteystiedot hakijalle
Anna palautetta
Kasvatustieteen opinnot
Oikeustieteen opinnot
Taiteen ja muotoilun opinnot
Yhteiskuntatieteiden opinnot
Kieli- ja viestintäopinnot
Avoimen yliopiston opinnot
Täydennyskoulutusta
Kirjaston palvelut
Opintopolku
Uudelle opiskelijalle
Ota paikka vastaan ja ilmoittaudu
Orientaatio
Usein kysytyt kysymykset opiskelun aloittamiseen liittyen
Opintojen aikana
Lukuvuosi-ilmoittautuminen ja opetusperiodit
Tutkinnon suorittamisaika
Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet
Opiskelun käytännöt
Palautteen antaminen
Ohjaus ja hyvinvointi
Opintojen ohjaus ja suunnittelu
Tukea arkeen ja hyvinvointiin
Huippu-urheilun ja opiskelun yhdistäminen
Liikkuva opiskelu
Kansainvälisty Lapin yliopistossa
Vaihtoon
Lyhyeen vaihtoon
Harjoitteluun ulkomaille
Kotikansainvälisty
Tutkielma ja valmistuminen
Kandidaatin- ja oikeusnotaarintutkielma
Pro gradu -tutkielma
Valmistumisen jälkeen
Opintopalveluiden yhteystiedot
Kasvatustieteiden tutkimus
Oikeustieteiden tutkimus
Taiteen ja muotoilun tutkimus
Yhteiskuntatieteiden tutkimus
Arktisen keskuksen tutkimus
Kirjaston palvelut
Tutkimusprofiili
Tutustu tutkimukseemme
Tutkijakoulutus
Tohtoriopinnoista kiinnostuneelle
Väitöskirjatutkijalle
Ohjaajalle
Tutkijakoulun yhteystiedot
Vastuullinen tutkimus
Avoin tiede
Eettiset periaatteet ja ennakkoarviointi
Tutkimuslupa
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkimuksen tietosuoja
Tutkijan tueksi
Palveluita tutkijalle
Apurahatutkijan työsuhde
Hankerahoituksen palvelut
Saamentutkimus
Tutustu Taiteiden tiedekuntaan
Taiteilijoille
Päärakennuksen galleriat
Arktikum-talon galleriat
Näyttelyt
Taidekokoelmat kampuksella
Kari Huhtamon Taidesäätiön kokoelma
Valtion taideteostoimikunnan kokoelma
Taidekävely
Wihurin rahaston vierailevat taiteilijat
Henkilökuntamme taiteellinen toiminta
Opiskelijaportfolio
Kaikki yksiköt
Kasvatustieteiden tiedekunta
Oikeustieteiden tiedekunta
Taiteiden tiedekunta
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Arktinen keskus
University of Arctic
Alumnitoiminta
Liity alumnitoimintaan
Kasvua ja tukea yrityksille ja yhteisöille
Jatkuva oppiminen
Varainhankinta
Lahjoitus tilisiirtona
Medialle
Kaikki yksiköt
Kasvatustieteiden tiedekunta
Oikeustieteiden tiedekunta
Taiteiden tiedekunta
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Arktinen keskus
Kirjasto
Tietoa meistä
Rehtori ja vararehtorit
Hallinto- ja tukipalvelut
Hallitus
Yliopistokollegio
Arktinen yliopistoverkosto UArctic
Näin toimimme
Strategia
Laadunhallinta
Opiskelu- ja työympäristö
Opetuksen ja opiskelun kehittäminen
Talous
Tietopyyntö
Ilmoituskanava
Töihin yliopistoomme
Tule kylään
Tilat
Kartat ja liikenneyhteydet
Vierailukohteet
Vierailujen käytäntöjä
Kide – Lapin yliopiston tiede- ja taidelehti
Toimitus
Mediakortti
Ota yhteyttä
Aiemmat numerot
Yhteystiedot
IkäihMe-hanke
IkäihMe-hanke
Hankkeen tutkimustausta
Hankkeen julkaisut | Publications
Hankkeessa tuotetut opintojaksot
Hankehenkilöstö | Project personnel
Yhteistyökumppanit | Collaborators
Tukimateriaaleja | Support materials
Key facts in English
Tieteelliset julkaisut | Scientific publications
Vuojärvi, H., Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., Purtilo-Nieminen, S., & Cornér, T. (2022). Opetajankoulutus ikäihmisten medialukutaidon tukena. Teoksessa K. Korjonen-Kuusipuro, P. Rasi-Heikkinen, H. Vuojärvi, K. Pihlainen & E. Kärnä (Toim.)
Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet
(s. 141-162). Gaudeamus
Rivinen, S., Rasi-Heikkinen, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2022). Teacher Students' Designing Media Education for Older People: Creative and Need-Based Pedagogies Emphasized.
Seminar.net, 18
(1).
https://doi.org/10.7577/seminar.4075
Rivinen, S. (2021). Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research. [Doctoral dissertation, University of Lapland]. Lauda.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-288-7
Purtilo-Nieminen, S., Vuojärvi, H., Rivinen, S., & Rasi, P. (2021). Student teachers' narratives on learning: A case study of a course on older people's media literacy education. Teaching and Teacher Education, Vol. 106.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103432
Vuojärvi, H., Purtilo-Nieminen, S., Rasi, P., & Rivinen, S. (2021).
Conceptions of adult education teachers-in-training regarding the media literacy education of older people — A phenomenographic study to inform a course design. Journal of Media Literacy Education. Pre-print version:
https://digitalcommons.uri.edu/jmle-preprints/6
Rasi, P., Vuojärvi, H., & Rivinen, S. (2021).
Promoting media literacy among older people: A systematic review. Adult Education Quarterly, 71(1),
37
–
54.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0741713620923755
Uusisalmi, P. (2021). Ikäihmisten mediakasvatus opetussuunnitelmissa – kohteena erilliset opettajan pedagogiset ja erilliset aineenopettajan pedagogiset opinnot. Kandidaatin tutkielma. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta.
Cornér, T. (2020). Older people’s relationship with media in physical distancing during the COVID-19 pandemic in spring 2020: Emotions as a result of the news and wisdom in actions. Manuscript submitted for publication.
Rivinen, S.
(2020).
Media education for older people
–
Views of stakeholders.
Educational Gerontology,
46(4),
195-206.
https://doi.org/10.1080/03601277.2020.1725307
Corn
é
r, T. (2020). Viisauden piirteiden ilmentymät ikääntyneiden tietotyöläisten mediasuhteissa. Gerontologia, 34(3), 237-259.
https://journal.fi/gerontologia/article/view/87315
Esitykset tieteellisissä konferensseissa | Presentations in scientific conferences
Rivinen, S. (2020). Ikäihmisten medialukutaidon koulutuksen kehittäminen design-perustaisen tutkimuksen keinoin.
Kasvatustieteen päivät 2020
, 15.-16.12.2020, Helsinki, Suomi.
Cornér, T. (2020). Viisaus ja tunteet ikääntyneiden mediasuhteissa COVID-19 -pandemian aikana.
Kasvatustieteen päivät 2020
, 15.-16.12.2020, Helsinki, Suomi.
Rasi, P. (2020). Mediakasvatustekoja muuttuvassa maailmassa.
Luova luokka -mediakasvatusseminaari
, Oulu 19.11.2020, järjestäjät: Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun kaupunginkirjasto, Valveen elokuvakoulu, Oulun kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali ja Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, Suomi.
Rasi, P., Rivinen, S., Vuojärvi, H., Purtilo-Nieminen, S., Cornér, T., & Kynäslahti, H.
(2020). Ikäihmisten oppiminen ja medialukutaidot mukaan opettajankoulutukseen!
Pedaforum-päivät
, 20.-21.8.2020, Oulu, Suomi.
Cornér, T., Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., Kynäslahti, H. & Purtilo-Nieminen, S. (2020). Principles for designing older people's media-literacy education.
EdMedia-Innovate learning
, 23.-26.6.2020, Amsterdam, Hollanti.
Rasi, P. (2020). Ikääntyneet oppijat digitalisaation pyörteissä – kenen on vastuu?
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2020
, 13.-14.2.2020, Rovaniemi, Suomi.
Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2020).
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä ikäihmisten oppimisesta ja mediakasvatuksesta.
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2020
, 13.-14.2.2020, Rovaniemi, Suomi.
Cornér, T., & Kynäslahti, H. (2020). Miten suunnitella ja toteuttaa ikäihmisille suunnatun mediakasvatuksen - Ikäihmisten mediakasvatus -opintokokonaisuus opettajaksi opiskeleville.
Aikuiskasvatuksen tutkimuspäivät 2020
, 13.-14.2.2020, Rovaniemi, Suomi.
Rasi, P., Rivinen, S., Cornér, T., Kynäslahti, H., & Vuojärvi, H. (2019). Ikäihmisten mediakasvatus nyt ja tulevaisuudessa.
Kasvatustieteen päivät 2019
, 21.-22.11.2019, Joensuu, Suomi.
Rivinen, S., Rasi, P., & Vuojärvi, H. (2019). Ikäihmisten medialukutaidon edistäminen: systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Kasvatustieteen päivät 2019
, 21.-22.11.2019, Joensuu, Suomi.
Cornér, T. (2019). Viisaus ikäihmisten mediasuhteissa: näkemyksiä aikuiskoulutuksen opettajankoulutuksen tueksi.
Kasvatustieteen päivät 2019
, 21.-22.11.2019, Joensuu, Suomi.
Cornér, T., Rivinen, S., Rasi, P., Kynäslahti, H., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2019). Opettajankoulutusta kehittämässä: tutkimusperustainen ikäihmisten mediakasvatuksen opintokokonaisuus -posteriesitys.
Kasvatustieteen päivät 2019
, 21.-22.11.2019, Joensuu, Suomi.
Rivinen, S., Cornér, T., Rasi, P., & Kynäslahti, H. (2019). What should older people’s media education look like? Results from the IkäihMe-project workshops for older adults and other stakeholders.
NordMedia 2019
-konferenssi, 21.-23.8.2019, Malmö, Ruotsi.
Rivinen, S., Rasi, P., & Vuojärvi, H. (2019). Developing teacher education of adult educators – Focusing on older people’s media education.
MEC 2019
Media Education Conference
, 24-26.4.2019, Salla, Suomi.
Muulle yleisölle suunnatut esitykset | Presentations for other audiences
Rasi, P. (2021). Voiko aikuisia ja ikäihmisiä mediakasvattaa?
Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatus -teemapäivä
, 12.2.2021, Lahti, Suomi.
Rasi, P. (2020). Senioreiden digiloikka - askelmerkit ja valmennus kohdillaan?
Rovaniemen Seniorit ry
,
7.10.2020, Rovaniemi, Suomi.
Rasi, P. (2020). Media education for older people. Kutsuja puheenvuoro verkkoseminaarisarjassa "Media Education in the Nordic Countries: Lessons Learned from the Neighbours", Järjestäjä: Nordicom and the Swedish Media Council.
Rivinen, S. (2020). IkäihMe -materiaalipankki ikäihmisten mediakasvatuksen tueksi! Mediakasvatuksen pikadeitit 2.9.2020,
Mediakasvatusfoorumi 2020
.
Rivinen, S. (2020). Older people and research on media education. Luento MEDU3101 Research on Media Education (5 op) -kurssilla, 21.4.2020, Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Rovaniemi, Suomi.
Rivinen, S. (2020). IkäihMe-hanke: Vapaan sivistystyön ja aikuisopetukseen suuntautuvien opettajien koulutuksen kehittäminen - kohteena ikäihmisten mediakasvatus.
Rovaniemi Santa Claus Rotaryklubin kokous
, 20.2.2020, Rovaniemi, Suomi.
Rivinen, S., Rasi, P., & Vuojärvi, H. (2019). Agendalla ikäihmisten mediakasvatus - tuloksia IkäihMe-hankkeesta.
Mediakasvatuspäivä
Turun kaupunginkirjastolla, 12.12.2019, Turku, Suomi.
Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2019). Miltä ikäihmisten mediakasvatuksen tulisi näyttää? Tuloksia IkäihMe-hankkeesta.
Kaamosseminaari, 14.-15.11.2019
, Luosto, Suomi. Järjestäjät: Lapin opistopiiri ja Revontuli-Opisto.
Rivinen, S. (2019). Ikäihmisten mediakasvatus nyt ja tulevaisuudessa. Tuloksia IkäihMe-hankkeesta.
1010-tapahtuma
, 10.10.2019, Vaasa, Suomi.
Rivinen, S. (2019). Vapaan sivistystyön ja aikuisopetukseen suuntautuvien opettajien koulutuksen kehittäminen - kohteena ikäihmisten mediakasvatus.
Digihyvinvointia ja tietoyhteiskuntataitoja
-koulutus, 10.4.2019, Lahti, Suomi. Diat katsottavissa
täältä
.
Medianäkyvyys | Appearances in media
European Association for the Education of Adults (EAEA) (2021). Digitalisation & Democracy. EAEA Grundtvig Award - excellence in adult education 2021, s. 26.
https://eaea.org/wp-content/uploads/2021/11/Grundtvig_Award_2021_B5_lowres.pdf
Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Older people need media education that transcends mere digital support. In Science Advice Initiative of Finland (ed.) (2021). Phenomenon map: The impacts of digital media on children, young people and senior citizens, s. 30–33.
www.acadsci.fi/sofi/phenomenon-map-theimpacts-of-digitalmedia
SKS haluaa lukea suomalaisten mediapäiväkirjat maaliskuun 10. päivältä.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran uutiset
, 2.3.2021.
360 Studio, jonka aiheena mm. Yksi päivä mediaa -kirjoitustapahtuma.
AlfaTV
, 9.3.2021.
Mitä mediaa seuraat 10. maaliskuuta? –– Suomalaisen Kirjallisuuden Seura haluaa lukea suomalaisten mediapäiväkirjoja.
Länsi-Uusimaa
, 8.3.2021.
Kälviäinen, K. (2021). Ikäihmisten mediakasvatus on yhdenvertaisuuskysymys.
Mediaattori 1/2021
, s.8.
Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Ikäihmiset tarvitsevat digitukea laaja-alaisempaa mediakasvatusta. Teoksessa: Tiedeneuvonnan kehittämishanke Sofi (toim.),
Ilmiökartta: digitaalisen median vaikutukset lapsiin, nuoriin ja ikäihmisiin
, s. 30-33.
Rivinen, S. & Rasi, P. (2020). Senioreiden medialukutaitoja kehittämässä - millaisia tukimateriaaleja ja mistä? Mediataitoviikon www-sivusto: Mediataito-lehti, 1.12.2020.
https://www.mediataitoviikko.fi/mediataito-lehti/
Rivinen, S. & Rasi, P. (2020).
Senioreiden medialukutaitoja kehittämässä - millaisia tukimateriaaleja ja mistä?
Mediataito 2021 -lehti, 1.12.2020, s. 30.
Rasi, P. (2020). Media education for older people. Featured article on the
Media & Learning
website
, 22.9.2020.
Cornér, T. (2020).
3 kysymystä: IkäihMe - Mediakasvatus ei katso ikää
. Mediakasvatusseuran Kolme kysymystä -juttusarja, 17.8.2020.
Juntunen, L. (2020).
Mediakasvattajan unelmien yhteiskunnassa arvostetaan kaikenikäisiä.
EPALE - Electronic Platform for Adult Learning in Europe blog 7.8.2020.
Pekka Sauri jakoi (retweettasi) 113 000 seuraajalleen Twitterissä Timo Cornérin twiitin, joka koski hankketta ja hankeessa toteutettua tutkimusta
https://bit.ly/3krBfLH
Palsa, L. (2020). Medialukutaito kuuluu jokaiselle iästä riippumatta. Vanhustyö, 2/2020, s. 32-33.
https://bit.ly/2Dw1Wyd
Palsa, L. (2020). Medialukutaito kuuluu jokaiselle iästä riippumatta. Vanhustyön keskusliiton www-sivusto: Ajankohtaista, 16.4.2020.
https://bit.ly/2CfhDZO
Pöysä, N. (2020). Media literacy and seniors - Much more than recognising fake news. ELM Magazine 1.4.2020.
https://bit.ly/2DyXXku
Mediataitoviikko (2020).
Yhteistyökumppanit
. Mediataito 2020 -lehti, 12.2.2020.
Rasi, P. & Rivinen, S. (2020).
Ikäihmisten mediakasvatusta kehittämässä – tuloksia IkäihMe-hankkeesta.
Blogipostaus Mediataitokoulun blogissa, 12.2.2020.
Rivinen, S., Rasi, P. & Vuojärvi, H. (2019). Agendalla ikäihmisten medialukutaito. Lapin Kansa, alakertakirjoitus, 4.11.2019.
Kuka mediakasvattaisi aikuisia? Mediataitokoulun "Äänessä mediakasvatus" -podcast-sarjan 3.jakso, vieraina Päivi Rasi ja Hanna Vuojärvi, haastattelija Julia Alajärvi, 17.10.2019.
SoundCloud
|
Spotify
Rivinen, S. (2019).
Susanna Rivinen: Lapin yliopiston IkäihMe-hanke
. Livestream -tallenne
Kirjastokaista.fi
sivuilla, 10.4.2019.
Rasi, P. (2019). Toward lifelong media education. Kolumni Global Cremit -sivustolla. Julkaisija: Centre for Research into Media Education and Technology Literacy (CREMIT), Milanon katolinen yliopisto, Italia. 5.3.2019
.
http://www.cremit.it/global-cremit-toward-lifelong-media-education/
Ikäihmisten medialukutaidot. Päivi Rasi ja Outi Laiti haastateltavina Radio Suomen Aamussa (Helsinki), haastattelijana Iiris Arjanne, 7.2.2019.
A
ikuisten ja ikäihmisten medialukutaidot
. Päivi Rasi ja Outi Laiti vieraina Ylen aamu-tv:ssä, 5.2.2019.
Opettajankoulutuksen kehittämishankkeet 2018
. Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Ikäihmisten mediakasvatus vahvistuu Lapin yliopistossa
. Lapin yliopiston uutiset, 7.11.2018.
Ikäihmisten mediakasvatus vahvistuu Lapin yliopistossa
. Mediakasvatusseuran uutiset, 4.12.2018.
/ulapland
@universityoflapland
@ulapland
/ulapland
/ulapland
University of Lapland
TikTok