Hiput
 
Kide_1_2022_vapaalla_01.jpg
Riikka Uskelinin mukaan pelissä voi kokeilla asioita vapaasti, koska tilanteista pääsee halutessaan pois milloin tahansa.

Irti reaalimaailman rajoista

4.4.2022

Teksti: Sari Väyrynen
Kuvat: Elli Alasaari

Suunnittelija Riikka Uskelinilla on eräs ystävä, joka on kulkenut hänen mukanaan vuodesta 1996 saakka. Se on toimintaseikkailupelisarja Tomb Raider. Siinä kiteytyy se, mikä Riikalle on tärkeintä videopelaamisessa.

– Pelaan kaikkea mahdollista ja eri lajityyppejä, ja aina tosissani ja täysillä. Mutta mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä merkittävämpää on, että pelikokemusta kantaa ja johdattaa hyvä tarina, joka pelin edetessä kasvaa ja muuttuu joksikin suuremmaksi, hän kertoo.

Riikka näkeekin pelaamisen olevan paljon enemmän kuin pakoa todellisuudesta tai väkivaltaräiskintää, joiksi se usein mielletään. Pelejä löytyy teemoiltaan ja toiminnoiltaan monenlaiseen makuun, ja ne voivat auttaa ihmistä ylittämään oman elämänsä rajoitteita.

Kide_1_2022_vapaalla_02.jpg

– Pelimaailmassa voit olla mikä tai kuka tahansa ja kokeilla aika turvallisesti sellaistakin, mikä ei ole mahdollista tai jota et rohkene tehdä fyysisessä maailmassa. Parhaimmillaan koet ja tunnet pelaamiasi asioita, mutta olet vapaa lähtemään tilanteesta pois milloin tahansa. Yksilölle pelaaminen voi olla jopa henkireikä, joka pelastaa hänet siltä, mikä oikeassa elämässä on vaikeaa, Riikka pohtii.

Riikan lapsuuteen ja nuoruuteen kuuluivat ajan hengen mukaisesti elektroniikkapelit ja ensimmäiset tietokonepelit, ja niitä pelattiin peukalot rakoille silloin kun siihen oli mahdollisuus kaverien luona. Aikuisiällä harrastus on keskittynyt lähinnä pelikonsoleihin, joskin Xboxin ja PlayStation 3:n väliin ajoittui viiden vuoden tauko. Tuntuma palasi omien lasten kanssa pelattujen Lego-pelien myötä.

– Pelaamisessa kehitys on mennyt vain parempaan suuntaan. Nykyisin konsolit ovat niin hyviä, ettei peruspelaajan välttämättä tarvitse rakentaa itselleen pelikonetta. Lisäksi kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä ja pelit ovat visuaalisesti niin kauniita, että voi aivan suu auki ihailla sinne rakennettua maailmaa. Henkilöhahmotkin voivat olla niin monitahoisia, että heihin ihan rakastuu, hän sanoo.

– Voit vaan nauttia pelistä ja tarinasta. Aivan kuten hyvästä kirjasta tai elokuvasta, mutta eri aisteilla.