Uutiset 2020
uutiskuva_3.jpg

"Indigenous postgraduate education: Intercultural perspectives" -teoksen julkaisutilaisuus alkuperäiskansojen koulutusta käsittelevässä seminaarissa

28.2.2020

Lapin yliopistossa 11.3.2020 klo 10-12 (ss22) pidettävässä avoimessa seminaarissa käsitellään alkuperäiskansojen koulutuskonteksteja ja niihin liittyviä kysymyksiä Grönlannissa, Kanadassa ja Australiassa. Julkaisutilaisuudessa esitellään alkuperäiskansoihin kuuluvien väitöskirjaopiskelijoiden kokemuksia ympäri maailman. Seminaarin järjestävät Suomen Akatemian rahoittama ADVOST –tutkimushanke ja UArctic opettajankoulutuksen temaattinen verkosto.

Seminaarin ensimmäinen osa sisältää kaksi kansainvälisten asiantuntijavierailijoiden esitystä. Professorit Karen Trimmer (University of Southern Queensland, Australia) ja Debra Hoven (Athabasca University, Kanada) esittelevät kokemuksiaan ohjaustyöstä alkuperäiskansoihin kuuluvien opiskelijoiden kanssa ja kertovat niistä haasteista, joita tähän työhön ja opiskelijoiden kokemuksiin liittyy. Molemmilla on pitkä kokemus erilaisista ohjauskonteksteista yliopistoissa.  Lisäksi Kööpenhaminan yliopiston sosiologian tiedekunnan johtaja, apulaisprofessori Benedikte Brincker pitää puheenvuoron oppilaiden motivaatiotekijöistä ja opettajien työstä Grönlannin erityisissä olosuhteissa.

Seminaarin toinen osa koostuu kansainvälisen "Indigenous Postgraduate Education: Intercultural Perspectives" julkaisusta. Kirja käsittelee aluperäiskansoihin kuuluvien väitöskirjaopiskelijoiden kokemuksia, ja sen ovat toimittaneet professorit Karen Trimmer, Debra Hoven sekä tutkija Pigga Keskitalo Lapin yliopistosta.

Kirja esittelee kansainvälisiä näkökulmia siitä, kuinka koulutuksen keinoin voidaan rakentaa yhdenvertaisempaa yhteisöä alkuperäiskansoille yliopisto-opintojen avulla. Alkuperäiskansoilla ympäri maailman on ollut kolonisaation ja assimilaation seurauksena vähemmän mahdollisuuksia toimia tutkijoina tai jatkokouluttautua tutkijoiksi. Kasvava alkuperäiskansoihin kuuluvien tutkijoiden määrä auttaa kehittämään alkuperäiskansojen yhteisöjä ja toisaalta ymmärtämään sekä kunnioittamaan alkuperäiskansojen historioita, kulttuureja ja kieliä. Kasvatuksen ja koulutuksen saralla opetussuunnitelmien ja alkuperäiskansojen lähestymisen niveltäminen osaksi toiminnan arkea on tärkeää. Tutkijat ja jatkokoulutettavat voidaan nähdä muutosagentteina, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti omissa kulttuurisissa konteksteissaan.

Julkaistava kirja antaa äänen alkuperäiskansoja edustaville opiskelijoille esitellen heidän tarinoitaan, inspiraation kohteitaan ja vaikeuksiaan tohtoriopiskelujen aikana. Kirjan tarkoituksena on aikaansaada keskustelua siitä, kuinka jatkossa voitaisiin vahvistaa ja helpottaa alkuperäiskansoihin kuuluvien tohtoriopiskelijoiden tilannetta heidän matkallaan asiantuntijoiksi, joiden tehtävänä on kannattaa seuraavia sukupolvia ja tulevia tutkijoita.

Avoin seminaari alkuperäiskansojen koulutuksesta

Aika ja paikka: ke 11.3.2020 klo 10-12, huone ss22. Seminaarikielenä englanti.

Ohjelma:

10-11.00 Supervision of Indigenous postgraduate students

Professor Karen Trimmer, University of Southern Queensland (Australia) and Debra Hoven, Athabasca University (Kanada)

11-11.30 How different forms of motivation influences attraction and attrition of school teachers working under extreme conditions (the case is East Greenland)

Benedikte Brincker, Head of Department, Department of Sociology, University of Copenhagen

11.30-12 Book launch Indigenous postgraduate education - Intercultural perspectives (by IAP)

Karen Trimmer, Debra Hoven and Pigga Keskitalo

Tarjolla kahvia ja purtavaa - lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

Pigga Keskitalo, tutkija, ADVOST-tutkimushanke
pigga.keskitalo(@)ulapland.fi
+358 40 484 4153
www.ulapland.fi/uatn/advost

Janette Peltokorpi, projektikoordinaattori, UArctic opettajankoulutuksen temaattinen verkosto
janette.peltokorpi(@)ulapland.fi
tel. +358 40 484 4485
www.ulapland.fi/uatn

Bios:

Benedikte Brincker

Benedikte Brincker is Head of Department and Associate Professor at Department of Sociology, University of Copenhagen. Previously, she held a position as Associate Professor at Copenhagen Business School. She holds a Ph.D. in Social and Political Science from the London School of Economics. Benedikte Brincker’s research spans two main areas: Nationalism studies and public administration. Her work focuses on the emergence and development of nation states and national welfare states in Europe. In this context, she focuses especially on two elements: 1) the development of mass standardized compulsory educational systems across European nation states and 2) the construction of ‘national art’ in Europe. In recent years, Brincker has expanded this research agenda into the Arctic and has carried out field work into primary and lower secondary state schools (folkeskoler) in Greenland. This research engages with interactions between nation-building and education in Greenland and taps into public administration by engaging with public governance and administration.

Karen Trimmer

Professor Karen Trimmer is Postgraduate Program Coordinator–Education, with University of Southern Queensland, and previously held roles as Assistant Dean Staffing and A/Head of School. Her scholarship and research focus is leadership for community capacity building, through research that impacts on education and social justice policy and governance through professional development and empowerment of leaders in education organisations and communities. She is USQ’s representative for the Australian Council of Deans of Education, More Aboriginal and Torres Strait Islander Teachers Initiative and received a MATSITI grant to conduct research in this area. Her nationally recognised expertise in educational evaluation was sought to evaluate the OLT project, Skilling Up; Improving educational opportunities for AEWs through technology-based pedagogy. She is also currently working with DETE providing professional development for Master teachers to undertake Action research within QLD schools, which assists capacity building through the purposeful collection and use of data for evidence-based decision making.

Debra Hoven

I research and teach in the areas of appropriate technologies in education, open, flexible and blended learning and pedagogy, and appropriate technologies for intercultural education and learning in the MEd and EdD programs in the CDE. Previously I have taught in LOTE/TESOL Education at the Queensland University of Technology, and the Applied Linguistics program at Queensland University in Australia where I was involved in teaching, research and consultancy in the areas of language teacher education, innovative and flexible pedagogies, and the integration of technology in language teaching and learning. Other places I have taught include Indonesia, Thailand and Taiwan. My major current areas of research interest are in digital storytelling to support success in Indigenous education, e-portfolios as a tool to develop critical reflection, Indigenous research methodologies, and Ecological Constructivism as a learning theory that fits with contemporary understandings of how people learn, particularly in online, blended and mobile environments.