Kansi: Yksityiskohta Birgitta Linhartin teoksesta Kohtaama, Art Äkäslompolo, 2017.
Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina -uutuusteos aukaisee luokkahuoneen ovea moninaisiin oppimisympäristöihin ja -tilanteisiin. Teoksen julkistamistilaisuus järjestetään F-siiven F-hubissa tiistaina 19.3. klo 15-16.
Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina -uutuusteos aukaisee luokkahuoneen ovea moninaisiin oppimisympäristöihin ja -tilanteisiin. Teos esittelee opettajakoulutuksen parissa toteutettua aktiivista kehittämistyötä ja innovatiivisia kokeiluja. Se tuo tärkeän puheenvuoron ajankohtaiseen keskusteluun koulun uudistamisesta. Kirjoittajat tarkastelevat artikkeleissaan oppimisen tilanne- ja paikkasidonnaisuuksien merkityksiä erilaisten oppimisympäristöjen ja teknologian näkökulmasta. Lisäksi esitellään, miten irrallisista oppisisällöistä siirrytään opettelemaan tietoja ja taitoja oppiainerajoja ylittäen.
Tästä vertaisarvoidusta teoksesta on todettu muun muassa, että se on tärkeä ja ajankohtainen katsaus tämänhetkisestä paradigman muutoksesta kasvatustieteen ja etenkin monialaisten oppimiskokonaisuuksien tutkimuspohjaisesta käytännöstä Suomessa. Lisäksi julkaisussa on laadukkaasti kirjoitettu esille nykyajan ja myös tulevaisuuden opetus- ja oppimiskäytäntöjä, jotka innostavat eheyttävien opetus- ja oppimiskäytäntöjen vakiintumista koulun arkeen.
Teoksessa edetään tilannesidonnaisen oppimisen tutkimusperustasta käytännön sovelluksiin eri oppiaineissa ja oppiaineita yhdistäen. Oppiminen tapahtuu erilaisissa paikoissa, kuten blogeissa, museossa, metsässä, saaristossa, koulupihoissa, kylissä ja kaupunginosissa. Kirjassa tarkastellaan niin leikkiä, pelillisyyttä ja teknologiaa kuin talvea ja kotoutumistakin aidoissa tilanteissa ja ympäristöissä. Aistisuus kokonaisvaltaisena oppimisena punoo yhteen useita näkökulmia.
Kirjoittajat edustavat monialaista asiantuntijuutta varhaiskasvatuksesta korkeakoulupedagogiikkaan ja mukana on tutkijoita ja opettajakouluttajia Lapin, Oulun ja Turun yliopistoista. Kirja sopii tutkijoille, opettajille ja opettajaksi opiskeleville, taiteilijoille, kulttuurityöntekijöille, päättäjille ja kaikille tilanne -ja paikkasidonnaisen pedagogiikan kehittämisestä kiinnostuneille.
Teoksen tiedot:
Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina
Päivi Granö, Mirja Hiltunen ja Timo Jokela (toim.)
ISBN 978-952-310-935-3 (nid.)
ISBN 978-952-310-934-6 (pdf)
Lapland University Press 2018
315 sivua
Saatavuus:
Avoin verkkojulkaisu:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-934-6
Tekijöiden yhteystiedot
Päivi Granö, dosentti
yliopistotutkija, koulutusviennin projektivastaava
Turun yliopisto
paigra@utu.fi
+358503830456
Mirja Hiltunen, dosentti
professori, kuvataidekasvatus
Lapin yliopisto
mirja.hiltunen@ulapland.fi
040 484 4373
Timo Jokela
professori, kuvataidekasvatus
Lapin yliopisto
timo.jokela@ulapland.fi
040 739 6034
Kustantajan yhteystiedot
Lapland University Press
lup@ulapland.fi
www.ulapland.fi/LUP