
Miksi palvelumuotoilu?
Kohtaamme lukemattomia palveluita arjessamme ja tulevaisuuden suunta on, että tuotteiden sijaan kulutetaan palveluita. Kilpailu asiakkaista luo tarvetta ymmärtää asiakaskokemusta sekä palveluiden toimivuutta, tarpeellisuutta ja käytännöllisyyttä.
Palvelumuotoilun keskiössä on erilaisten palveluiden kehittäminen ja suunnittelu asiakkaan näkökulmasta. Koulutusohjelma antaa opiskelijoilla kyvyn ymmärtää palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen soveltamissa erilaisissa tilanteissa, taitoja osallistaa käyttäjät ja tuottajat kehitysprosessiin sekä muotoiluajattelun käsittämisen strategisemmasta näkökulmasta. Palvelumuotoilussa olennaista on kyky soveltaa tietoja ja taitoja eri alojen palveluihin.
Palvelumuotoilussa pidetään käyttäjän kokemus pääosassa ja vastataan erilaisten palveluiden käytettävyyteen palveluiden elämyksellistämisen, monistettavuuden ja tarpeellisuuden näkökulmasta. Palveluiden digitalisoituessa käyttäjän kokemus on yhä vahvemmassa roolissa ja käytännönläheinen lähestymistapa helpottaa palveluiden parantamista.