Taiteiden tiedekunnan uutiset
Michael Marnin Jacobs istuu puutarhassa ja katsoo yläviistoon.
Michael Marnin Jacobs. Kuva: Elli Alasaari.

Väitös: Poissaolon läsnäolo taiteilijan valokuvauksellisen näkemyksen kautta

28.5.2025

Michael Marnin Jacobs tarkastelee väitöstutkimuksessaan, miten muistinjälkeisen, henkilökohtaisen ja kollektiivisen trauman luomaa poissaolon läsnäoloa voidaan lähestyä taiteilijan näkemyksen kautta. Valokuvataiteella on kyky yhdistää henkilökohtainen ja kollektiivinen muisti sekä luoda tilaa pohdinnalle ja ymmärrykselle.

Taiteen maisteri Michael Marnin Jacobs tarkastelee väitöstutkimuksessaan, miten taidetta ja erityisesti valokuvaa voidaan käyttää menneisyyden valaisemiseen ja siten nykyhetken ymmärtämiseen paremmin. Tutkimuksen keskiössä on kysymys siitä, miten muistinjälkeisen, henkilökohtaisen ja kollektiivisen trauman luomaa poissaolon läsnäoloa voidaan lähestyä taiteilijan näkemyksen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on luoda tilaa vuoropuhelulle ja pohdinnalle holokaustista, sen yhä jatkuvista vaikutuksista sekä taiteen roolista historiallisen trauman syvemmässä ymmärtämisessä ja käsittelyssä.

Valokuva toimii Jacobsin tutkimuksen ensisijaisena välineenä, jonka kautta hän pohtii, miten poissaolon painoa ja läsnäoloa voidaan ilmentää. Väitöskirjaan sisältyy taiteellinen osa: Suo minulle valosi / Grant Me Light -näyttely, joka oli esillä Valo- ja Katve-gallerioissa Rovaniemellä vuonna 2021.

– Antisemitismin dynamiikka ja sen seuraukset, niin laajemmin historiassa kuin perheeni historiassa, on aiheena monimutkainen. Aihe on vaatinut valokuvauksessa lähestymistapoja, joita ei yleisesti käytetä tai arvosteta valokuvauksen lyhyen historian perinteissä, Jacobs kertoo.

Michael-Marnin-Jacobs_Night-falls_550x257px.jpg
Michael Marnin Jacobs: Yö laskeutuu / Night Falls. 2020. Hopeagelatiini. Teos vuonna 2021 Valo- ja Katve-gallerioissa esillä olleesta Suo minulle valosi / Grant Me Light -näyttelystä.

Väitöstutkimukseen sisältyvässä näyttelyssä Jacobsin valokuvat kartoittavat sokkeloisia virtauksia edestakaisin ajassa, jossa juutalaisten diaspora, antisemitismi ja holokausti virtaavat läpi taitelijan itsensä sekä hänen taiteelliseen prosessiinsa ja identiteettiinsä.

– Nämä valokuvateokset ovat eri muodoissaan visuaalisia ratkaisuja valtaviin ja haastaviin kysymyksiin identiteetistä, minuuden ymmärtämisestä sekä tämän historian paikasta ja roolista elämäni kaikilla osa-alueilla, erityisesti valokuvataiteilijana, Jacobs kuvailee.

Michael-Marnin-Jacobs_Radom-Salmivaara_550x229.jpg
Michael Marnin Jacobs: Radom Ghetto Executioner's Wall (2019) / Salmivaara Forced Labor Gravel Pit (2020). Hopeagelatiini. Teos vuonna 2021 Valo- ja Katve-gallerioissa esillä olleesta Suo minulle valosi / Grant Me Light -näyttelystä.

Jacobsin väitöstutkimuksen mukaan valokuvataiteella on ilmaisuvoimaa ja kykyä käynnistää vuoropuhelua, joka vaikuttaa ajatteluun ja motivoi toimintaan.

– Valokuvalla voi olla muistia tallentavana välineenä ratkaiseva rooli sisäisten ajatusprosessien ulkoistamisessa ja vakauttamisessa. Se voi toimia sekä tallentajana että keinona käsitellä historiallisten traumojen painoa. Lisäksi se on vaikuttava ilmaisukeino, joka on yhtä aikaa sekä sopusoinnussa ajan kanssa että murtaa aikakäsityksemme, Jacobs sanoo.

Pohdintojen, tunteiden ja kokemusten visualisoinnin kautta valokuvista tulee representaatioita, jotka yhdistävät henkilökohtaisen muistin kollektiiviseen muistiin sekä luovat tilaa pohdinnalle ja ymmärrykselle.

A-Black-Star_web_2025.jpg
Michael Marnin Jacobs: Musta tähti / A Black Star. 2020. Hopeagelatiini. Teos vuonna 2021 Valo- ja Katve-gallerioissa esillä olleesta Suo minulle valosi / Grant Me Light -näyttelystä.

Tietoa väitöstilaisuudesta

Taiteen maisteri Michael Marnin Jacobsin akateeminen väitöskirja The Weight of Absence: A Ghost Hunt through Time and Space and the Geography of History. A Diaspora Story. Meditations and contemplations on concealed history and the span and affliction of anti-Semitism tarkastetaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa perjantaina 6. kesäkuuta 2025 kello 12 alkaen Lapin yliopiston Esko ja Asko -salissa (Lapin yliopiston päärakennus, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi).

Vastaväittäjänä toimii dosentti, kuvataiteen tohtori Jyrki Siukonen ja kustoksena professori Jaana Erkkilä-Hill.

Väitöstilaisuus on englanninkielinen. Tilaisuutta voi seurata etänä osoitteessa https://blogi.eoppimispalvelut.fi/ulapland2/

Väitöskirjan taiteelliseen osaan kuuluva yksi teos, The Visible Unseen, on nähtävillä Lapin yliopiston Galleria Kopiossa (Yliopistonkatu 8, Rovaniemi) 19.6.2025 saakka.

Michael-Marnin-Jacobs_The-Visible-Unseen_400x522px.jpg
Michael Marnin Jacobs: The Visible Unseen.

Tietoa väittelijästä

Michael Marnin Jacobs on syntynyt Kolumbian vuoristoseudulla vuonna 1958. Hänen perheensä muutti San Franciscoon Kaliforniaan vuonna 1969. Hän on asunut Suomessa vuodesta 1990.

Hän on suorittanut mainosalan ja teollisen valokuvauksen opinnot vuonna 1979, kuvajournalismin, visuaalisen antropologian ja taiteen kandidaatin tutkinnon vuonna 1986 ja audiovisuaalisen median maisterin tutkinnon vuonna 2015.

Vuodesta 1991 lähtien hän on toiminut päätoimisena valokuvauksen yliopisto-opettajana Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa.

Lisätietoja

Michael Marnin Jacobs
michael.jacobs (at) ulapland.fi
michaelmarninjacobs.com

Tietoa julkaisusta

Michael Marnin Jacobs (2025) The Weight of Absence. A Ghost Hunt through Time and Space and the Geography of History. A Diaspora Story. Meditations and contemplations on concealed history and the span and affliction of anti-Semitism. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 414. ISBN 978-952-337-495-9, ISSN 1796-6310.

Sähköisen julkaisun pysyvä osoite: https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-337-495-9