Opetussuunnitelma määrittelee oppisen tavoitteet ja arviointikriteerit, ja ne ovat yhteisiä Suomen kouluissa. Arviointikriteerit määritellään todistusarvosanoille 5, 7, 8 ja 9, ja ne on määritelty vuosiluokalle 6 ja peruskoulun päättötodistukseen eli vuosiluokalle 9. Oppiaineiden lisäksi myös käyttäytyminen arvioidaan.
Arviointi lukuvuoden aikana
Lukuvuoden aikana opettaja ohjaa ja kannustaa oppimisessa (ns. formatiivinen arviointi) ja kertoo oppimisen tavoitteista oppilaille ja huoltajille. Tarkoituksena on tukea oppilasta tavoitteiden saavuttamisessa, ja samalla kehitetään oppilaiden itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin taitoja.
Lukuvuoden aikana järjestetään myös oppimistuloksia testaavia tehtäviä kuten kokeita, kirjoitelmia, puhe-esityksiä tai muita suorituksia. Niiden avulla todetaan oppilaan osaamisen taso (ns. summatiivinen arviointi), ja niiden tulokset vaikuttavat todistusarvosanoihin.
Opettaja tiedottaa lukuvuoden aikana huoltajia oppilaan oppimisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Tätä ovat esimerkiksi kokeiden ja muiden suoritusten arvosanat sekä oppituntimerkinnät Wilmassa.