Abstract: Climate change and other environmental challenges require radical change of production and consumption systems, transport and mobility being one such system. These changes are called sustainability transitions. With the Green Deal, the European Union seeks a sustainability transition of the transport and mobility system. While many decisions on this transition are made at the European level, the effects are seen on the local level. Furthermore, the kind of transport and mobility system employed in European capitals is not feasible in the Arctic due to the latter’s special conditions.
This project first identifies the local barriers, risks and solutions of sustainability transitions in the Arctic. Law has a central role in the transition, so the project also analyses how current legislation affects sustainability transitions. Furthermore, the project analyses what type of legislation Finland and the European Union should have in place in order to achieve the transition effectively yet in a manner that is considerate of the local situation at the Arctic.
In Finnish
Tiivistelmä: Ilmastonmuutoksen torjuminen ja muut ympäristöhaasteet edellyttävät tuotanto- ja kulutusjärjestelmien radikaalia muutosta ja liikkumisen järjestelmä on yksi keskeinen tällainen järjestelmä. Näitä muutoksia kutsutaan kestävyysmurroksiksi tai vihreäksi siirtymäksi. Vihreän kehityksen ohjelman myötä Euroopan unioni pyrkii liikenne- ja liikkuvuusjärjestelmän kestävyysmurrokseen. Vaikka monet tätä murrosta koskevat päätökset tehdään Euroopan tasolla, vaikutukset näkyvät usein paikallistasolla. Lisäksi sellainen liikkuvuusjärjestelmä, jota käytetään Euroopan pääkaupungeissa, ei ole toteutettavissa Arktisella alueella sen erityisolosuhteiden vuoksi.
Tässä hankkeessa tunnistetaan ensin arktisen alueen kestävyysmurroksen paikalliset esteet, riskit ja ratkaisut. Oikeudella on keskeinen rooli murroksessa, ja siksi hankkeessa analysoidaan sitä, miten oikeus vaikuttaa kestävyysmurrokseen. Lisäksi hankkeessa analysoidaan, millaista lainsäädäntöä Suomella ja Euroopan unionilla pitäisi olla, jotta murros toteutuisi tehokkaasti ja Arktisen alueen erityispiirteet otettaisiin huomioon.