Kyseessä on esiselvityshanke, jonka tavoitteena on etsiä pelillistämisen keinoin ratkaisuja nuorten ja erityisesti nuorten miesten syrjätymisen ehkäisemiseen. Hankkeessa tuotetaan tutkimusraportti, joka tarkastelee pelillistämisen soveltuvuutta nuorten osallistamisessa erityisesti työhön ja koulutukseen hakeutumisessa. Tutkimuksen aineiston keräämisessä hyödynntetään Delfoi-menetelmää, joka kokoaa nuoret, nuorten kanssa työtä tekevät, pelillistämistä kehittävät asiantuntijat niin yrityksissä kuin oppilaitoksissakin saman pöydän ääreen pohtimaan nuorten osallistuutta koulutuksessa ja työelämässä pelillistämisen keinoin. Lisäksi hankkeessa kartoitetaan pelillisyyttä ja osallistuutta edistäviä ratkaisuja.
Hankkeen TAVOITTEENA on etsiä pelillistämisen keinoin ratkaisuja nuorten, ja erityisesti nuorten miesten,syrjäytymisen ehkäisemiseen työhön ja koulutukseen hakeutumisessa. PELIÄ JA PANEELIA-esiselvityshanke tekee tiivistä yhteistyötä Rovaniemen kaupungin kanssa erityisesti Nuorten Ohjaamon ja Game brewery -hankkeiden sekä Pelitalo Mondenton toiminnan kautta.
Hankkeen TULOKSENA aikaansaadaan:
1) Raportti pelillistämisen soveltuvuuteen nuorten osallistamisessa -erityisesti työelämässä ja koulutukseen hakeutumisessa.
2) Delfoi-tekniikan avulla saatavat tulokset, joita ovat pelillistämiseen perustuvat ratkaisut, konseptit ja ideat nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä.
3) Ehdotukset jatkotoimenpiteiksi, joiden avulla voidaan edelleen aktivoida nuorten osallisuutta työelämässä ja koulutuksessa pelillistämisen keinoin.
Tulokset saavutetaan seuraavilla TYÖPAKETEILLA:
Toimenpiteet ajoittuvat ajanjaksolle 1.10. 2017-30.9.2018 siten, että
1. TYÖPAKETTI kartoittaa, miten pelillistämistä on tähän mennessä käytetty aktivointivälineenä työelämässä ja koulutuksessa. Muodostetaan toimijaverkosto eli sitoutetaan opiskelijat ja asiantuntijat, jotka osallistuvat hankkeen iteratiivisesti etenevään kehittämisprosessiin.
2. TYÖPAKETTI kokoaa eri osapuolet: nuoret, kaupungin ja kehittämisorganisaatioiden asiantuntijat,hanketoimijat sekä yrittäjät tilaisuuteen, jossa käynnistetään Delfoi-kierrokset, joilla haetaan pelillisiä ratkaisuja nuorten aktivoimiseksi opiskeluun ja työelämään. Delfoi-kierroksia toteutetaan kaksi. Niissä osallistujilta kerätään pelillistämisen ideoita nuorten aktivoimiseksi opiskeluun ja työelämään. Ideoiden keruussa hyödynnetään myös virtuaalsia alustoja. Delfoi -menetelmää täydennetään fokusryhmähaastatteluilla ja keskusteluilla yhteisillä keskustelualustoilla.
3. TYÖPAKETTI järjestää kaikkien prosessiin osallistuneiden kesken yhteisen keskustelutilaisuuden, jossa käydään läpi löydettyjä uusia pelillistämisen ehdotuksia ja ratkaisuja nuorten aktivoimiseksi opiskeluun ja työelämään. Tuloksista laaditaan raportti uusista ratkaisumalleista, joita esimerkiksi Rovaniemen kaupunki voisi jatkossa toteuttaa