Opetusmenetelmät ja teknologia tutkintojen uudistamisessa

28.1.2016

Suomessa ja USA:ssa käydään parhaillaan keskustelua korkeakoulujen tutkintojen uudistamisesta. Uudistukseen liittyy molemmissa maissa vahvoja odotuksia uusista opetusmenetelmistä ja teknologian mukanaan tuomista mahdollisuuksista.

Tutkintojen uudistamisen voidaan sanoa olevan korkeakoulu-uudistusten ytimessä. Professori Timo Aarrevaaran mukaan sekä Suomessa että USA:ssa käytävässä keskustelussa tutkintojen uudistamisesta tulisi ottaa huomioon entistä laajemmin myös kulttuuriset ja institutionaaliset lähtökohdat.

– Korkeakoulujärjestelmiin kohdistuu suuria muutospaineita, jotka näkyvät tutkimuksen ja opetuksen tutkimusleikkauksina sekä korkeakoulujen yhdistymisinä. Olisi perusteltua, että järjestelmät oppisivat toistensa virheistä ja mahdollisuuksista, Aarrevaara sanoo.

Aiheeseen liittyen professori James Fairweather pitää Lapin yliopistolla avoimen vierailuluennon otsikolla A Systemic, Cultural Approach to Improving Undergraduate Teaching and Learning in Research Universities. James Fairweather on emeritus professsori Michigan State Universityssä. Hän on vieraillut Suomessa tutkijana ja opettajana vuosittain vuodesta 2004 lähtien.

Keskustelevan tilaisuuden järjestää Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta maanantaina 1. helmikuuta 2016 kello 14.15–15.45 (luentosali LS21).

Aiheesta käytävän keskustelun taustalla on kirja, joka julkaistiin tammikuussa 2016.

Julkaisun tiedot

Mergers in Higher Education
The Experience from Northern Europe
Pinheiro, Rómulo, Geschwind, Lars, Aarrevaara, Timo (Eds.)

Lisätietoja:
Professori Timo Aarrevaara
Puhelin 040 484 4267
timo.aarrevaara (at) ulapland.fi

LaY/Viestintä/OT