Tutkimustiedon hyödyntäminen kuntalaisten hyvinvoinnin kehittämisessä

9.1.2014

Lapin yliopistolla järjestetään perjantaina 31. tammikuuta 2014 seminaari, jossa pohditaan tutkimustiedon hyödyntämistä kuntalaisten hyvinvoinnin kehittämisessä.

Hyvinvointipalvelujen kehittäminen edellyttää tutkimusta, joka huomioi muutokset arkielämän luonteessa, ihmisten tarpeissa, osaamisessa ja muissa hyvinvoinnin tekijöissä. Lapin korkeakoulut tarttuivat haasteeseen yhteisen innovaatio-ohjelman kärkihankkeella Pohjoisen hyvinvoinnin tietopaikka. Tietopaikka kokoaa kuntien hyvinvointitiedon ja tilastoaineistot systemaattiseksi ja monitahoiseksi kokonaisuudeksi.

Lisäksi korkeakouluyhteistyö tarjoaa lisäresursseja kuntien tiedontuotannon ylläpidolle ja kehittämiselle muiden muassa opinnäytetöiden ja opintoihin liittyvän harjoittelun avulla.

Tammikuun lopulla järjestettävässä Pohjoisen hyvinvoinnin tietopaikka -hankkeen loppuseminaarissa lähestytään hyvinvointia kuntalaisten, päättäjien, palveluntuottajien ja tutkijoiden näkökulmista.

– Jatkuva yhteiskunnallinen muutos hankaloittaa kuntien mahdollisuuksia havainnoida ja ymmärtää asukkaiden hyvinvoinnissa tapahtuvia muutoksia, professori Asko Suikkanen sanoo.

Korkeakoulujen yhteisen kehittämishankkeen tuloksena syntynyt toimintamalli tarjoaa keinon hankkia analysoitua tietoa kuntalaisten hyvinvoinnista.

– Hyvinvoinnin tietopaikka huomio ihmisten koetun hyvinvoinnin muutokset, ennakoi ja arvioi kuntakohtaisesti sekä seutukunnittain hyvinvoinnin tilaa tilastojen, kuntalaiskyselyjen ja asiantuntijalausuntojen avulla, Suikkanen listaa.

Hanketta on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto ja Lapin Ely -keskus.

Hyvinvointiseminaarin ohjelma.docx

Ilmoittautuminen


Ilmoittautuminen päättyyy 
24.1.2014

Lisätietoja:

Raimo Jänkälä, kehittämispäällikkö
Lapin yliopisto/Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
raimo.jankala@ulapland.fi
p. 040 510 9481
Tanja Pynninen
Tutkimusavustaja
Pohjoisen hyvinvoinnin tietopaikka-hanke
Puhelin 040 484 4426, 040 703 9016
tanja.pynninen@ulapland.fi



LaY/Viestintä/OT