Väitös: Tappaako yritysten välinen luottamus innovatiivisuuden?

15.5.2014

Keskinäinen luottamus ja yhteistyö nähdään usein pienten matkailualan yritysten menestyksen avaintekijöinä. Luottamus ja innovatiivisuus eivät kuitenkaan aina kulje käsi kädessä, sanoo Lapin yliopistossa väittelevä Eglė Ruibytė. Ruibytė tutki liettualaisten matkailuyritysten asenteita ja lähestymistapoja. Hänen mukaansa keskinäinen luottamus ei suoraan vaikuta yritysten tulokseen, mutta innovatiivisuuteen sillä voi olla negatiivista vaikutusta.

– Jotkut yritykset tuntevat olonsa liian hyväksi ja unohtavat kehittyä, siis etsiä innovatiivisia ratkaisuja. Mitä vähemmän tutkimani yritykset luottivat toisiinsa, sen innovatiivisempia palveluita ne tuottivat. Yritykset haluavat olla poikkeuksellisia ja saada mahdollisimman ison osuuden markkinoista, Ruibytė väittää.

Luottamuksella on yritystoiminnassa kuitenkin oma myönteinen roolinsa. Ruibytėn mukaan yritykset etsivät kumppaneita, jotka ovat luotettavia, jakavat samankaltaiset arvot ja käyttäytyvät odotusten mukaisesti. Mitä enemmän yritykset luottavat toisiinsa, sen kiinnostuneempia ne myös ovat tunnistamaan yhteistyökumppaneidensa ja asiakkaidensa tarpeita.


Julkinen sektori laahaa perässä

Eglė Ruibytėn analyysi osoittaa, että Liettuassa on sekä kehittynyt matkailua säätelevä lainsäädäntö että toimintaa tukeva institutionaalinen rakenne. Julkisella sektorilla ei kuitenkaan ole tarpeeksi ymmärrystä siitä, miten tärkeää matkailu voi olla kansantaloudelle. Tämä estää matkailualan kokonaisvaltaista kehittymistä.

Matkailua edistävät politiikkaohjelmat eivät myöskään onnistu edistämään yhteistyötä ja verkottumista, jota tarvittaisiin kansainvälisessä kilpailussa.

– Proaktiivinen, pitkän tähtäimen matkailustrategia voisi parhaiten ohjata Liettuan matkailun kehittymistä. Strategian pitäisi yhdistää julkisen sektorin tavoitteet ja yritysten ja niissä työskentelevien ihmisten tarpeet, sanoo Ruibytė.


Tietoja väitöstilaisuudesta:

Eglė Ruibytėn väitöskirja Influences of Market Orientation and Trust on the Innovativeness and Performance of Small and Medium Enterprises in Lithuanian Tourism Networks tarkastetaan Lapin yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 16.5.2014 klo 12 Castrén-salissa (Yliopistonkatu 8, Rovaniemi). Vastaväittäjänä toimii professori Tommy Andersson Göteborgin yliopistosta ja kustoksena professori Antti Haahti Lapin yliopistosta.


Taustatietoja väittelijästä:

Eglė Ruibytė valmistui matkailujohtamisen maisteriksi Göteborgin yliopistosta vuonna 2009. Hän aloitti väitöskirjan teon Lapin yliopistossa vuonna 2011.


Lisätietoja:

Eglė Ruibytė
egle.ruibyte (at) gmail.com
P. +370 611 30631

Väitöskirjan lehdistökappaleet ovat saatavissa Lapin yliopistokustannuksesta, p. 040 821 4242, julkaisu (at) ulapland.fi


Julkaisun tiedot:

Eglė Ruibytė: Influences of Market Orientation and Trust on the Innovativeness and Performance of Small and Medium Enterprises in Lithuanian Tourism Networks. Acta Universitatis Lapponiensis 281. Lapin yliopisto: Rovaniemi 2014. ISBN 978-952-484-739-1. ISSN 0788-7604.


LaY/Viestintä/TN